P4-kanal stannar i SR-app på iPhone
Tappar mottagning hela tiden. Har god internetuppkoppling. Provat både med och utan wifi - samma problem. Mobil iphone 6. iOS-verson 18.6.2.
Följ inlägget
4
följare
- Hur länge har detta problem förekommit?
- Vilken version av appen har du? Detta ser du nederst på Min sida
Tack för att du rapporterade in problemet!1. Ett par dagar
2. 25.8.5 (3445)
/Elin
Det finns en nyare version av appen, 25.9.3, men jag tror inte att problemet har med app-versionen att göra.
Beskriv hur felet yttrar sig! Blir det tyst? Behöver du i så fall göra någon (trycka på play-knappen t ex) för att uppspelningen ska fortsätta eller återkommer ljudet automatiskt?
Lyssnar du på en kanal eller i efterhand när mottagningen förloras? Om det är i efterhand, sker avbrotten i "skarven" mellan två inslag, eller kan det brytas mitt i?
Ok!

Det finns flera olika sätt att starta en kanal. Två av de vanligaste har jag markerat på bilden:
- Genom att trycka på kvadraten ("sockerbiten") på fliken Kanaler
- Genom att trycka på playknappen i spelaren som man når från alla sidor i appen (startar det man spelat senast, så på min bild blir det P1)
Är det någon av de metoderna du använder idag, eller startar du på annat vis? Hur i så fall?Båda metoderna ska funka, men några lyssnare som har fått problem när de startat med play-knappen i spelaren nertill (metod 2) märker en förbättring när de istället startar kanalen med knappen på sidan Kanaler (metod 1).
Tack ha en finfin dag!
/Anders
Tack för att du berättade detta. Jag har sett en handfull felrapporter i samma stil, men inte reagerat över att så pass många (kanske alla?) rör P4! Jag kollar upp den saken, för det är ju en mycket viktig ledtråd!
En drabbad är Thomas. Han skriver att han, när felet visar sig, brukar backa 15 sekunder i ljudströmmen och att det därefter fungerar bättre:
P4 Kristianstad stänger av sig
Kan hans 15 sekunders-metod fungera som en tillfällig lösning även hos dig medan vi felsöker?
Ett annat alternativ är att lyssna från vår hemsida i mobilens webbläsare:
sverigesradio.se/kanaler
Testa gärna detta och berätta om det blir någon skillnad!
Av er sex som har rapporterat in problemet, har fyra skrivit att det är en P4-kanal. Två lyssnare har inte skrivit något, så det kollar jag upp, men dina observationer, Anders, tyder ju på att problemet är knutet till just P4!
/Anders
Testa gärna om spelaren på vår hemsida fungerar bättre just nu! Förutom att det förhoppningsvis kan hjälpa dig att lyssna utan avbrott, så hjälper det oss att ringa in var felet ligger, i och med att den del av tekniken i appen är gemensam med den på webben medan annan skiljer sig åt.
/Anders
Elin, Anders och Sabina:
Vilka P4-kanaler lyssnar ni på? Jag vill ringa in om felet gäller samtliga P4-kanaler eller om det är kopplat till vissa.
Dessa kanaler har lyssnare rapporterat in problem med:
Jag lyssnar på en av de drabbade kanalerna utan att jag har fått någon avbrott efter en halvtimma. Jag funderar över om det kan vara "begränsat till en del av streamingmiljön", och att det av en slump funkar hos mig för att jag hamnat på den "friska servern" ...
Får ni alltid problem eller kan det funka bättre ena dagen och sämre nästa?
Jag har förtydligat i rubriken så att det står P4-kanal stannar i SR-app på iPhone istället för Kanal stannar i SR-app på iPhone.
Vi har haft andra problem som drabbar direktlyssningen, men detta distinkta mönster där P4-kanaler fungerar sämre än andra kanaler har jag, förutom nu i september när ni är många som får avbrott, vad jag nu kommer på endast sett hos Mattias i våras:
P4, men inte t ex P1, bryts när skärmlås aktiveras (Safari)
Även han lyssnar på P4 Malmöhus och problemet visade sig inte från alla vyer påvår hemsida. I och med att han var ensam om att rapportera in problemet, stannade felsökningen av lite (så även om det är tråkigt att ni är många som har samma fel, är det bra att ni är så många som kontaktat oss eftersom det ökar möjligheterna att lösa problemet.
Som sagt har jag annars uppfattat detta som ett problem som uppkommit nyligen:
(Tack för att du flyttade in hit för vidare felsökning!)
...men sedan löstes det och har fungerat bra tills för några veckor sedan.
Stefan, som lyssnar på P4 Uppland, har också hört av sig om detta problem:
Jag hör efter om mina kolleger på tekniksidan har hittat något som kan förklara (och förstås bidra till att vi löser) detta!