SR Appen i Android Auto fungerar inte

Kanalsidan kommer inte upp, din bara väntar. Min sida med mina nerladdningar fungerar dock. Bilen är Audi E-tron med alla pgm uppdaterade, även telefonen är helt uppdaterad. TuneIn fungerar, men inte SR Play.  Bilen är i Stockholm
Pär Larsson

Kommentarer

  • Tack Pär!
    Andra lyssnare har nyligen rapporterat in samma problem:Vi felsöker!
    Annika Webbmaster
  • Ungefär när märkte du detta fel? Rör det sig om dagar, veckor eller månader?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det rör sig om veckor. Nu idag har jag bytt mobiltelefon till den färska Galaxy S25 med de senaste i Android och allt uppdaterat. Nu finns inte längre SR Play som valbar app i inställningarna för Android Auto. Det hade jag på den gamla telefonen. Jag ville se om den nya telefonen skulle lösa problemet, men icke så.

    Pär Larsson
  • Nu finns inte längre SR Play som valbar app i inställningarna för Android Auto.
    Märkligt! Har du appen installerad på den nya mobilen, så bör den dyka upp bland Android Auto-apparna i bilen också. Det kanske bara tar ett tag för bilen och den nya mobilen att synka allt?

    Tack för att du snabbt berättade att felet funnits i veckor. Vi har en mängd "spretiga tekniska problem" som uppstod i mitten av januari i samband med teknikförändringar hos oss, men detta bör alltså ha uppstått innan dess?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Som jag förstår så är det telefonen som styr vilka appar som finns tillgängliga. SR Play finns inte i listan över valbara appar i Android Autos inställningar. Den finns dock installerad på telefonen. Så inget med synkning som jag tror.
    Pär Larsson
  • SR Play finns inte i listan över valbara appar i Android Autos inställningar.
    Kan det vara en Samsung-inställning? Se här:
    Hitta en app som inte finns i appstartaren - Android Auto Hjälp

    Bör kunna förhindras med denna inställning:
    1. Öppna batteriinställningarna på telefonen.
    2. Slå av inställningen Inaktivera oanvända appar automatiskt eller Sätt oanvända appar i viloläge.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr inte. Appen är använd och funktionen för oanvända appar i viloläge är avslaget.
    Pär Larsson
  • Har din nya mobil Android 15?

    I så fall ser vi över om vi (eller du) behöver göra något för att Play ska visas bland A. Auto-apparna i Android 15 eller kanske just Samsungs variant One UI 7.
    Annika Webbmaster
  • Helt rätt.  Jag meddelar om appen dyker upp igen.
    Pär Larsson
  • Jag inser nu att du är den Pär som skrivit hit om problem på grund av att vi blockeras i Tunein utomlands. Jag nämner därför att du befinner dig i Spanien, så att de kolleger som felsöker känner till detta. (Det bör inte vara relevant för de problem med Android Auto som du har drabbats av, men å andra sidan borde du inte ha några problem alls med SR Play.)

    I mina första svar till dig och andra om geo-blockeringen så fokuserade jag på att tipsa om alternativa sätt att lyssna. Naturligtvis är det viktigt att vi även för en dialog om bakgrunden till beslutet. Här finns därför en tråd där jag försöker fånga upp frågor och kritik:
    Kritik mot SR:s geo-blockering i Tunein m. fl.

    Jag tror att de synpunkter du lämnat i hög grad har formulerats av andra i den tråden, men om det finns något du vill tillägga eller bara betona vikten av, så är du välkommen in i den tråden 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej, helt rätt - jag är the one and only Pär .-)
    Nu befinner jag mig i Stockholm, så mina frågor är separata. I Spanien har jag kritik/synpunkter på era nya blockeringar, här i Sverige rapporterar jag ett annat problem, dvs att SR Play inte fungerar i den senaste versionen av Android.
    FYI - Jag har en annan app, TomTom Go Navigation som även den inte längre finns med som valbar app i Android Auto, där svarar supporten att det hände med den senaste versionen av Android - så ni är inte ensamma.
    Nu är mitt behov av SR Play större i min bil i Spanien än hemma, men som trogen lyssnare vill jag att det skall fungera.
    Du skriver att det är viktigt med en dialog om bakgrunden till beslutet, jag vet att det inte är ditt - men jag saknar information från SR.
    Pär Larsson
  • Tack för klargörandet om att Pär är Pär både här och där. Och att du gärna vill lyssna på oss, men att det blivit svårare ...
    FYI - Jag har en annan app, TomTom Go Navigation som även den inte längre finns med som valbar app i Android Auto, där svarar supporten att det hände med den senaste versionen av Android - så ni är inte ensamma.
    Tråkigt för dig men bra att vi vet! Jag hade tänkt be dig att kolla om det finns andra appar som inte visas korrekt.Att samma fel finns i en så stor app som TomTom Go Navigation kommer att göra så att Samsung/Google behöver lösa det om felet ligger hos dem. Är det vi som utvecklar appar som behöver koda om något, eller en lokal inställning hos dig som ska ändras så kommer även det att framgå snabbare.
    Du skriver att det är viktigt med en dialog om bakgrunden till beslutet, jag vet att det inte är ditt - men jag saknar information från SR.
    I och med att jag känner till bakgrunden så har jag skrivit lite om det i kritik-tråden och kommer att skriva mer, men framförallt så kommer jag att hjälpa mina kolleger att förstå vilka frågor som gärna får besvaras lite tydligare än vad som sker här:
    Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Tack för hjälp att kartlägga två (förmodligen orelaterade) Android Auto-problem, och för att du separerar de frågorna från de frågor som rör våra strategi.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.