Kan inte ändra reglage för pushnotiser
Jag skulle vilja ha pushnotiser för just nyheter från Ekot och har under Min sida - Pushnotiser slagit på både Pushnotiser och Allmänt, men kan inte slå på någon av kategorierna under Allmänt?
Följ inlägget
2
följare
Kan det vara det som gör att det är svårt att slå på kategorierna?
Om inte, så hör av dig igen
Om jag bara trycker så blir den vita ploppen större men det händer ingenting mer.
Se om du kan ändra detta genom att först bocka i en inställning Hantera aviseringskategorier för varje app. Denna inställning saknas i min gamla Android, men den bör ligga under Inställningar -> Aviseringar -> Avancerade inställningar
Jag provade detta och det gjorde ingen skillnad.
Men jag tror problemet verkar specifikt Samsung Flip 6 då jag testade att installera appen på min jobbtelefon som är en Samsung A56.
Tack!
Har du stött på liknande problem med andra appar, där Samsung Flip 6 hanterar exempelvis knappar annorlunda än jobbmobilen?
Jag funderar över hur mycket vi på Sveriges Radio kan påverka problemet och vad av det som snarare ligger på Samsungs support. I vår app använder vi Androids standardkomponent för "togglar", och den fungerar ju uppenbarligen för att slå på såväl Pushnotiser som Allmänt.
Testa gärna att slå av reglagen för Pushnotiser och Allmänt och sen slå på dem igen för att se om de övriga alternativen då beter sig bättre. Att slå av och på saker kan göra underverk i allt från mikrovågsugnar till kopieringsapparater, men är ett tips som vi som arbetar med support knappt vågar ge, eftersom folk då kan tro att vi jobbar som i denna gamla brittiska serie (minus svaret i slutet):
IT Crowd: Have you tried turning it off and on again? (Youtube)
Jag skrev: En av utvecklarna lyckades igår återskapa samma problem på sin egen mobil, en Pixel, så detta är inte relaterat till just Samsungs Flip-modeller. Hon mixtrade då med olika inställningar ungefär på det vis jag bad dig testa, men det löste inte problemet. Idag har reglagen åter fungerat som vanligt hos min kollega.
Dessvärre vet vi alltså inte om hennes mixtrande bidrog till att det löstes, men det är hoppfullt att en mobil som har drabbats av felet senare fungerar som vanligt igen och förstås bra att en av utvecklarna har sett felet.
Återkom gärna och berätta hur det går för dig!
Det började med att appen slutade skicka pushnotiser om man inte öppnat den på två-tre dagar. Men sen någon vecka tillbaks så fungerar inte inställningarna för pushnotiser, går att slå av på vissa medans andra blir som en knapp som reagerar på tryck men inte gör något.
Även konstigt att switcharna som fungerar i menyn i appen inte i sig slår av/på notiserna utan öppnar telefonens inställningar för notiser och där behöver man slå av/på.
Här är din recension i Google Play-butiken, där mina felsökande kolleger vid behov kan se exakt vilken Xiaomi-modell det är och version av vår app du hade när du skrev dit.
I mitt svar den 10 juni missade jag ett inte, som jag nu har rättat. Det ska alltså stå:
Tack!
Hoppas att det hjälper!Tips från utvecklarna:
Mina kolleger misstänker att problemet varit att ni i något läge inte har lyckats få kontakt med "aws", Amazon Web Services, som hanterar notiserna:
Tips från mig:
Samtidigt som de skrev det, höll jag på att formulera ett annat tips. Testa att gå in under inställningar för appen (alltså inte i appen) och skrolla nedanför den vy som visas i Peters film:
Finns det någon inställning för "Aviseringskategorier" eller liknande? På min äldre mobil ser det ut så här:
Om ni inte ser någon inställning som har med olika notiskategorier att göra, så kan ni behöva slå på inställningen Hantera aviseringskategorier för varje app (eller liknande namn). Det alternativet saknas hos mig, men borde ligga under Inställningar -> Aviseringar/Notiser -> Avancerade inställningar.
När det är gjort går ni in på aviseringskategorier och slår på respektive kategori där:
Går detta att göra? Och löser det problemet?
Visst har du redan testat att starta om appen?