Appen kraschar vid start
Efter uppgradering till senaste version av appen så går det inte längre att öppna appen, den kraschar/stängs ner direkt.
Jag har en iPhone 12 Pro Max med iOS 18.4.1. Den version av appen jag hade tidigare funkade felfritt. Omstart av telefon hjälper inte.
Jag har en iPhone 12 Pro Max med iOS 18.4.1. Den version av appen jag hade tidigare funkade felfritt. Omstart av telefon hjälper inte.
Följ inlägget
6
följare
Kan du se om det blir skillnad mellan att öppna över wifi, över mobilnätet respektive i flygplansläge?
Tills vi har löst problemet, så hoppas jag att du kan lyssna på alla nyheter, program och kanaler via vår hemsida (www.sverigesradio.se) i mobilens webbläsare.
OM någon del av vår sajt också verkar "trasigt" och hänger sig eller få sidan att gå ned, så vill vi veta det, eftersom det kan hjälpa oss att ringa in problemet.
Iphone 15 Plus, ios 18.1.1
Uppdaterade appen och har startat om men kraschar ändå direkt vid uppstart. Wifi eller mobildata spelar ingen roll
Utvecklarna undersöker detta. Tills vidare hoppas jag att även du kan lyssna på Sveriges Radios nyheter, program och kanaler via vår hemsida (www.sverigesradio.se) i mobilens webbläsare. Om du inte hittar en viss typ av innehåll där, så hör av dig så kan jag berätta om detta beror på att innehållet saknas på webben (som Min lista) eller om det finns, men inte ligger på den plats du är van vid.
En av utvecklarna skrev nu:
Den nya versionen släpptes redan idag, på grund av att problem är så allvarligt att ni inte ska behöva vänta i onödan på att det åtgärdas. Gå till AppStore och uppdatera till 25.5.4 som innehåller en "förmodad fix för krasch vid uppstart som drabbar vissa användare".
Återkom sen och berätta om vi verkligen har löst problemet!
Tack för att du berättade det. Utvecklarna hälsar:
Det verkar komma ett steg längre innan den kraschar nu. Jag hinner se en glimt av menyn - det tror jag inte jag gjorde innan. 😁
Jag noterade samma sak, dvs att den kom LITE längre innan den kraschade. Den verkar ladda något, sedan flashar menyn fram mycket hastigt innan den kraschar.

Iphone 12, ios 18.4.1
Jag påminner om att ni når alla kanaler, program och nyheter i mobilen från vår sajt www.sverigesradio.se.
Av bilderna framgår att både Niklas och Staffan har Nyheter som startsida. Det är den allra vanligaste startvyn, eftersom det kräver ett aktivt val på Min sida för att istället ha t ex Poddar eller Kanaler som startsida. Jag har nämnt detta för utvecklarna om det skulle vara så att valet av startsida på något vis påverkar problemet, men det är inte ditåt deras misstankar verkar gå.
De arbetar på problemet, förstås.
Att appen fungerar "notis-vägen" var intressant!
Kan du testa om du, via notisen, kan klicka dig vidare till Sök eller Min sida i nederkanten? De två delarna av appen har ingen direkt koppling till den kraschande startvyn.
Om notisen går till en specifik nyhet (vilket väl är de flesta notiserna?) så länkas vi direkt till nyhetens sida, utan att ett ljud startar. För en notis som gäller en sändning finns det idag ingen passande "landningssida" i appen, utan man hamnar i själva "spelaren" och ljudströmmen för Ekot sänder direkt, P4 Norrbotten eller vilken kanal det nu gäller ...
Elina, minns du vilken notis det var som funkade hos dig?
Raderade istället SR Play-appen och ominstallerade via App-store och nu ÄNTLIGEN fungerar appen igen. .
Underbart!. Stort tack
Ni som inte vill ominstallera (i och med att ni då förlorar inställningar och historik) får gärna testa om det räcker med att uppdatera.En kollega skrev nu:
Den släpptes nu i morse, så jag tror den inte hade kommit ut till er, utan att ni ominstallerade, men då fick 25.5.4 att funka!
Vill bara meddela att min app kraschade trots att jag uppdaterat till senaste iOS och senaste uppdateringen av SR Play (25.5.5). Men efter att ha läst denna tråd så testade jag att ta bort appen och därefter ladda ner den igen, och nu funkar det
Med vänliga hälsningar
Amanda
För denna krasch är en ominstallation den säkraste lösningen, då ni som drabbas har fått en "korrupt databas". I version 25.5.5 har vi gjort så att appen inte ska krascha direkt på grund av detta, men med en korrupt databas kan det krascha på andra ställen, vilket vi även sett att det gör i våra loggar.
Så 25.5.5 är "ett fall framåt" där vi inte har löst felet helt, utan mer "stängt in det" så att det inte ger lika allvarliga problem. För några lyssnare räcker detta och appen fungerar som vanligt trots att det finns underliggande problem i en databas.
En ominstallation löser det mer grundligt, eftersom den trasiga databasen då tas bort helt och ersätts med en ny. Nackdelen med en sådan "nystart för appen" är att även nedladdade avsnitt, lyssningshistorik och inställningar raderas.
Version 25.5.5 var alltså ett fall framåt, men det finns en risk för att det kraschar hos lyssnare som "bara" uppdaterat och inte ominstallerat helt.
Så kan vi inte ha det! En kollega förklarar:
Denna tråd handlade till att börja med om krascher när appen startar. Just det problemet är löst, men det underliggande felet som orsakade dessa krascher kvarstår och kan orsaka krascher i andra lägen.
Det gör det svårt för nya besökare att se vad som är löst. Sammanfattning av nuläget är alltså:
- Ominstallation av appen löser problemet helt
- Vid en ominstallation försvinner bland annat historik och inställningar. Om ni vill behålla detta, så avvakta och se om våra förbättringar i nästa version av appen ("25.6.något" som bör komma i början av denna vecka) löser problemet.
- Alla program och kanaler som finns i appen går även att lyssna på från vår hemsida www.sverigesradio.se, som inte kraschar.
Jag låser nu denna tråd för nya inlägg och hänvisar istället er som vill fortsätta att delta i diskussionen till en ny tråd som tydligare beskriver hur problemet yttrar sig nu:Crash av SR Play på IPhone
Hej igen!
Nu går det att uppdatera appen till version 25.6.2, i vilken det bland annat ingår "stabilitetsåtgärder för krascher relaterade till databas" som vi hoppas löser problemet för dem som inte har velat ominstallera appen! Versionen kommer ut till alla lyssnare inom ett par dagar, men ni som har detta problem bör uppdatera manuellt så att ni får den direkt:
- Gå till AppStore och sök upp SR Play.
- Tryck på appens namn eller ikon (inte knappen Öppna, se bild)

- På sidan du då kommer till finns det en knapp för att Uppdatera
Berätta hur appen fungerar därefter, fast på denna sida:Crash av SR Play på IPhone