Till senaste kommentaren

Kritik mot SR:s geo-blockering i Tunein m. fl.

Tack Annika.
Uppskattar att du tar dig tid att svara även om det kanske inte är ditt ansvarsområde att försvara SR:s publicistiska beslut.
Jag saknar däremot fortfarande en godtagbar förklaring till agerandet. Inte minst varför man tydligen har valt att stoppa möjligheten att lyssna via Tunein utomlands medan det såvitt jag förstår fortfarande är möjligt att lyssna via Tunein i Sverige där det (åtminstone tills vidare) är möjligt att lyssna på SR via FM-sändningarna.
Visserligen går det att lyssna via SR-play (vilket jag gjort även tidigare) och det fungerar ju också att casta till Google-högtalare men det framstår som en onödig omväg som kommer att medföra bortfall av presumtiva lyssnare.
Sören i Spanien (Uppdaterad )
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Det är beklagligt att SR tagit bort möjligheten att lyssna på P1 i TuneIn utanför Sverige. Det gör att man t.ex. inte kan be Google Assistant kompatibla högtalare om att lyssna på P1. Nu får SR supporten försöka hitta lösningar på problem som inte hade uppstått om man hade behållit en fungerande lösning. Visst kan man casta SR från en webbläsare, men när jag gör det så synkroniseras inte ljudet perfekt i högtalarna och det uppstår en ekoeffekt som är störande. Jag hoppas att ledningen kan ompröva det här beslutet. SR kommer att tappa många lyssnare utomlands när man gjort lyssnandet krångligare och mindre funktionellt.

    Förstår att SR:s kanaler (fortfarande) är tillgängliga i TuneIn i Sverige. Jag läser i ett tidigare svar:
    Googles rösttjänster exempelvis, som är en viktig plattform för synskadade och rörelsehindrade...
    Varför skulle inte synskadade och rörelsehindrade utomlands få ha samma möjlighet att använda Googles rösttjänster som i Sverige?
    Micke
  • Protesterar jag med. Helt obegripligt beslut. Jag brukade lyssna via TuneIn -> Logitech/Lyrion Music Server -> Logitech Squeezebox Radio. Varför tvingar ni oss att lyssna på P1 via era egna tjänster dvs via våra mobiler eller datorer? Båda är till för sina ändamål, mobilen för att ringa, datorn för datorarbete, men inte för att lyssna under en längre tid. Ljudkvalitet och arbetsflöde talar helt enkelt emot det. Jag kan inte förstå ert beslut och tydligen kan inte många andra det heller. Var snäll och sänd era program via TuneIn igen, tack!
    Ulf/Tyskland
  • Hej
    Det vore intressant att få bakgrunden till beslutet om att spärra för tunein utomlands. Har svårt att förstå att man begränsar antalet åtkomstmöjlighet för oss kunder/lyssnare. Är det tekniska problem eller någon form av affärsmässigt beslut.
    Sven-Olof
  • Hej alla!

    Som jag har skrivit på andra håll har jag inte möjlighet att svara ordentligt på detta just nu, samtidigt som jag vill undvika att era frågor drunknar bland supportärenden, eller att era frågor och kritik gör det svårare för mig att hjälpa lyssnare.

    Här har jag uppfattat att ni i första hand vill förstå hur vi resonerat, men min vana trogen kan jag inte låta bli att ge en del support också.

    Hos Ulf med Squeeze-box är det lite speciella förutsättningar som vi kanske kan spinna vidare på denna tråd?
    Squeezbox (LMS): lyssna på SR utan tredjepartstjänster

    Kort svar på en av frågorna:
    Är det tekniska problem eller någon form av affärsmässigt beslut?
    Bådadera.

    Det är ett strategiskt beslut som ska gynna Sveriges Radios oberoende och minska sårbarheten. Vi vill undvika problem i framtiden, i synnerhet vid framtida kris eller krig. I det beslutet har vi vägt in "tekniska problem och potentiella tekniska risker" som är förenade med att lyssnare använder tredjepartslösningar.

    (Det blev nog inte mycket tydligare, men jag lovar att jag återkommer. Och jag lovar att vi inte har fattat detta beslut utan att förstå konsekvenserna för er, både det merarbete som uppstår för att vi genomför detta och de potentiella problem som ni skulle kunna få om vi inte agerar.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för ditt svar, jag kan se att du gör ett bra jobb i en jobbig situation. Jag har en tilläggsfråga, om blockeringen av TuneIn utanför Sverige ska minska sårbarheten, hur kommer det sig då att SR inte blockerar TuneIn även inom Sverige? Nog måste det vara minst lika viktigt att värna om sårbarheten och stärka skyddet mot yttre påverkan inom landet när SR är del av Sveriges totalförsvar.
    Micke
  • Det förefaller ju fullständigt obegripligt att man nu blockerar SR:s sändningar via Tunein för eventuella framtida "problem vid krig eller kris". Förefaller som om det inte vore alltför komplicerat, när väl krisen eller kriget kommer, att där och då blockera sändningarna.

    Det vore ju väldigt tacknämligt om SR kunde ge en bättre förklaring till varför man blockerat Tunein-möjligheten utanför Sveriges gränser.
    Mats Hansson
  • Är SR:s beslut (som ni av någon anledning inte offentliggör) verkligen värt att så många svensktalande utomlands har så många problem med att lyssna på era radiokanaler. Detta gör mig väldigt ledsen.
    Filip
  • Bra frågor. Svar kommer, men när vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Förstår att det inte är du som kan/skall berätta om bakgrunden till beslutet, Annika. Men det vore ju klädsamt om någon som varit med och fattat beslutet gör det.
    Mats Hansson
  • Annika,
    Kan du, om du inte redan gjort det, se till att relevanta befattningshavare på SR får ta del av våra bekymmer och besvara våra frågor?
    Mats Hansson
  • Kan du, om du inte redan gjort det, se till att relevanta befattningshavare på SR får ta del av våra bekymmer och besvara våra frågor?
    Jag har visat sidan, men inte gått in på frågan på djupet. Jag kan bara lova vad jag själv kan ansvara för, så jag lovar att jag kommer att göra mitt bästa för att mina kolleger inte bara ska ta del av era bekymmer, utan dessutom förstå (vilket inte alltid är samma sak). Däremot kan jag inte lova att de svarar, bara att jag ska be dem att göra det.

    ----
    Redigering, mars 2025:
    En del av mitt svar berörde säkerhetsfrågor och jag beskrev vad som gör oss sårbara på ett onödigt ingående sätt. Med andra ord riskerar jag att bidra till säkerhetsproblem på ett sätt som förstås inte är bra. Detta har jag nu redigerat bort.
    ----


    Men, som sagt, nu vill jag ge support till lyssnare som behöver det, så tar vi en sansad dialog kring hur Sveriges Radio agerar så snart jag hinner. Tro mig, jag tycker att det är långt mycket roligare att föra en dialog om strategier än vad jag tycker att det är att be lyssnare starta om routern. Båda sakerna behövs, men det är det senare som är jag är anställd för.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för att du tar dig tid att svara fast det inte är ditt ansvarsområde. Det är viktigt att informera de som besluter på SR om våra bekymmer utomlands. Jag förstår fortfarande inte logiken att blockera SR i TuneIn utomlands men tillåta det inom Sverige. Man kan misstänka att det är för att SR inte vågar göra det eftersom det skulle skapa en mycket större "lyssnarstorm" i Sverige bland folk som investerat i smarta högtalare och som vill behålla tidigare funktionalitet.
    En intressant aspekt är att det enligt EU:s regler inte är tillåtet att blockera digitalt material som man betalar för i Sverige i andra EU länder Tillgång till digitalt innehåll när du är utomlands - Your Europe Det borde innebära att om en svensk medborgare har ett TuneIn abonnemang (vilket jag tvivlar på att många har) och man kan lyssna på SR i TuneIn i Sverige, så har man också rätt till att lyssa på SR i TuneIn i övriga EU länder.
    Micke
  • Kära Annika,

    Jag förstår att din situation är svår för att inte säga ohållbar. Du gör ett bra jobb att hålla oss informerade och upplysta, stort tack.

    Jag tror inte frågan är en specifik teknik eller geografisk begränsning. Det som alla undrar är: Varför är SR klåfingriga och har synpunkter på hur man lyssnar? Min poäng är, lyssna där det passar, det viktig är att fler lyssnar på SR. Er nuvarande begränsningar verkar kontra produktivt när ni i rådande mediabrus borde premiera god journalistik och demokrati.

    Jag är en stor supporter av public service, med tyngdpunkt på PUBLIC. Släpp fri det goda ni har! Sluta ha synpunkter på teknikval, ni kommer alltid att vara tvåa på den bollen!

    Varma hälsningar,
    Pontus
    Pontus
  • Tack, jag kommer att svara framöver, men börjar med att sammanställa kritiken, så att ni ser att jag uppfattat den korrekt och därmed slipper lägga energi på att beskriva problem vi redan har förstått. Det är denna sammanställning jag ser till att mina kolleger tar del av, så om jag har missförstått eller helt har missat någon del av kritiken vill jag veta det:
    1. Tredjepartstjänster som Tunein och Spotify gör det mycket enklare att lyssna i diverse Tunein-baserade internetradior, Googles rösttjänster, Tesla-bilar, Squeezebox och andra plattformar. Även om det går att lyssna via SR:s tjänster för de flesta av er, är det krångligare.
    2. För funktionsnedsatta (rörelsehindrade och synskadade) har Googles röststyrning varit en möjlighet att ta del av Sveriges Radio på samma villkor som alla andra. För denna grupp ger blockeringen extra stora problem.
    3. Att det är krångligare gör att en del lyssnare kommer att välja bort oss helt eller lyssna mer sällan. Har vi vägt in det i våra strategiska beslut?
    4. Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
    5. Särbehandling av er som lyssnar utrikes kritiseras och flera argument har framförts:
      - även ni betalar publik service-avgift
      - behovet av aktuell och pålitlig nyhetsrapportering (inte minst P4:s lokala bevakning) är extra viktig när man är utomlands
    6. Vårt argument för blockeringen är att vi vill få över lyssnare till våra egna plattformar, och ni undrar om de argumenten i så fall inte borde gälla även inom Sverige
    7. Att blockera om det blir en kris kan förstås - men varför agera när allt är frid och fröjd?
    8. Varför har vi synpunkter på hur ni lyssnar? Det viktiga är att fler lyssnar på SR, och vi bör finnas där ni är, inte tvinga över er dit vi tycker att ni borde vara.
    Vackert så? Ni har bra frågor och jag ska göra vad jag kan, när jag hinner, för att hjälpa er att få bra svar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Bra sammanfattning! Några ytterliga reflektioner:
    • Tekniken utvecklas ständigt och det går inte att mota olle i grind med olika kortsiktiga begränsningar
    • SR har ett Public Service uppdrag. Begränsningar av nyligen instiftade påhitt bidrar enbart till att fler kan ifrågasätta uppdraget.
    Med förhoppningar om att ni får fortsätta att sprida god journalistik och bidra till ett mer transparent och demokratiskt samhälle.

    Vänliga hälsningar,
    Pontus
    Pontus
  • Tack. Även de juridiska aspekterna som Micke tog upp missade jag att få med. (Redigerade om listan och tappade då en punkt).

    Återkommer med ny version som blir det jag ska sprida till kolleger senare, men ger er lite tid att återkoppla innan. Det första utkastet har vår kommunikationsdirektör Tomas Hedenius redan fått.
    Annika Webbmaster
  • Bra sammanfattning! Vi är många som ser fram mot att få SR:s kommentarer till dessa punkter. Men helst vill vi se att SR:s program blir tillgängliga via TuneIn även för oss som befinner sig utomlands längre eller kortare perioder.
    Mats Hansson
  • Jättebra sammanfattning Annika, stort tack! Nu får vi hoppas att cheferna lyssnar på publiken och och lever upp till namnet public service. Jag håller med Ulf, man vill använda den tjänst som ger den bästa upplevelsen och för mig är det TuneIn när jag har en högtalargrupp med Google Home. Jag har märkt att i SR:s app tar det lång tid innan högtalargruppen dyker upp, så i början kan jag bara lyssna på en högtalare. Det problemet hade jag inte med TuneIn, det fungerade alltid att säga "lyssna på P1 på hemgrupp".
    Micke
  • Hej igen!
    En av mina punkter ovan var denna:
    • Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
    Detta har vållat stor frustration hos er, men även hos mig personligen, eftersom vi redan i höstas pratade om att vi behöver en uppdaterad artikel om detta på sidan med Frågor & svar om Sveriges Radio och jag då såg utkast på en sådan.

    Nu är den publicerad här:
    Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Jag hoppas att texten besvarar en del av era frågor. Kanske väcker den följdfrågor? Detta forum för teknisk support är egentligen inte till för att besvara strategifrågor, men jag lovar att jag ska försöka förklara och förtydliga det jag kan. Och något jag kan, är att ta de övriga frågorna vidare i organisationen.

    Beträffade punktlistan ovan så har, som jag skrev, Sveriges Radios kommunikationsdirektör Tomas Hedenius tagit del av den. Han hälsar att han ska se till att den tas om hand.
    Annika Webbmaster
  • Njae, det var inte mycket till förklaring. Jag förstår vad man säger, men det finns ju fortfarande ingen förklaring till varför TuneIn-kanalen inte är tillförlitlig i fredstid och inte heller varför den är mindre tillförlitlig utanför Sveriges gränser. Tekniken torde ju vara densamma och de som vill använda den vägen för desinformation etc torde ha samma möjligheter att göra det i Sverige som utomlands. Eller...?
    Om det skulle vara så att någon tar över "TuneIn-kanalen" i propagandasyfte eller för att sprida falsk information, tror SR verkligen inte att lyssnarna ganska snart skulle förstå att så är fallet? Nya radioröster, märkliga nyheter/analyser, etc., torde vara ganska avslöjande. De flesta av oss konsumerar ju nyheter även via andra kanaler (TV, nättidningar, etc.).
    Om det skulle upptäckas att något sådant skett, kan inte SR då spärra TuneIn och andra kanaler? Varför göra det nu, när inget skett?
    Mats Hansson
  • Efter att följt detta ett tag tror jag att vi kommer nog aldrig att få ett seriöst svar från någon ansvarig på SR. De beter sig precis som våra politiker oavsett parti, man sticker huvudet i sanden i de viktiga frågorna och skriker som mest högljutt i massa populistiska icke frågor.

    Som sagt tidigare, alla program som försvinner från min poddspelare slutar jag lyssna på, och nu har jag fått mer tid till mer intressanta frågor. Synd att man inte kan komma bort från "skatten" till SR nu bara eftersom jag tar del av allt mindre av deras material. 😉
    Nils
  • Jag ifrågasätter om det är lagligt att SR begränsar vilka radioapparater som nyttjare av SR ska ha?
    Claes
    Claes Wretlind
  • Fler bra frågor. Tack för ert tålamod. Ni får återkoppling senare, men jag försöker besvara en av punkterna:
    det finns ju fortfarande ingen förklaring till varför TuneIn-kanalen [...] är mindre tillförlitlig utanför Sveriges gränser.
    De utmaningar som finns med Tunein gäller förstås även lyssnare i Sverige. Vad som gör att ni som befinner er utrikes är extra utsatta är att många utlandssvenskar lyssnade på Sveriges Radio uteslutande genom Tunein. I Sverige är det ytterst få lyssnare som är lika låsta till en extern plattform. En högre andel av Tunein-användarna i Sverige lyssnar även via vår mobilapp eller FM.

    Just att vi i Sverige har tillgång till FM-radion, som är den viktigaste plattformen i händelse av kris eller krig men även har hög lyssning en alldeles vanlig dag i januari, gör stor skillnad:
    Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se

    Jag hoppas att detta ökar er förståelse för hur vi har resonerat här (och att vi kan räta ut fler frågetecken framöver).

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tycker inte om utvecklingen med att spärra Sr play i utlandet.
    Jag har cirka tio intelligenta högtalare både i Sverige och i Spanien som jag använder dagligen till att lyssna på Sveriges radio. Eftersom Sveriges radio inte stöds av intelligenta högtalare krävs TuneIn för att detta ska fungera i nuläget.
    Känns inte bra för miljön att jag ska tvingas slänga mina intelligenta högtalare bara för att ni får för er att man ska använda era appar. Era appar fungerar bara i telefoner och plattor. Vilka intelligenta högtalare kan använda SR play utan tune in?
    Inse att Sverige är ett litet land som inte kan leverera denna typen av tjänster till intelligenta högtalare. Om ni inte vill stödja TuneIn får ni istället erbjuda era kanaler via Spotify eller Youtube Music, men det är väl inte bättre?
    Gör om och gör rätt eller bli irrelevant...
    Robert
  • Att  lyssnare i Sverige har till gång till flera källor, inte minst FM-sändningar, medan lyssnare utomlands ofta kanske enbart har lyssnat via Tunein måste som jag ser det tala emot att blockera sändningarna utomlands och jag kan inte förstå hur detta kan utgöra ett skäl för att blockera Tunein utomlands.

    Det svar som publicerats Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio gav inte svar på många av de frågor som framkommit i denna tråd. Och det är svårt att förstå varför ambitionen att få så många lyssnare som möjligt på Sveriges Radio Play (som framgår av det publicerade uttalandet) kan vara viktigare än att få så många som möjligt att överhuvud taget lyssna på Sveriges Radio även om det innebär att de lyssnar på det sätt som de själva finner var det enklaste och bästa.
    Sören i Spanien
  • Tackar för förklaringen (undrat sedan en vecka varför inte p1 funkar på min Bose smarta högtalare).
    Utomlandsboende. Ja det går via bluetooth men ett par steg till. Och kan inte förklara det för min äldre mamma som ofta är på besök…
    Det konstiga här att P3 går via Tunein min inte andra SR kanalar. Kan ni inte i alla fall byta p3 mot p1?
    Gustaf
  • Några av mina högtalare fungerar både med Google Assistant och Amazon Alexa. När jag på engelska säger "Alexa activate Swedish Radio" får jag frågan vad jag vill lyssna på och svarar "P1" och då fungerar det. Det gör blockeringen av Google Assistant utomlands ännu märkligare när det fungerar att lyssna med Amazons röstassistent med inte med Googles.

    Som Mats skriver så kan man säkert snabbt blockera SR i TuneIn om det skulle uppstå en allvarlig kris som kräver detta. Det är inte logiskt att blockera TuneIn utomlands men inte i Sverige. Skulle någon manipulera TuneIn strömningen med ett falskt viktigt meddelande till allmänheten så lär det nog ställa till större bekymmer i Sverige än utanför landets gränser.
    Micke
  • Hej!
    En undran från Åland.
    Vi får Sveriges Radios FM-kanaler utsända här på egna frekvenser via Ålands Radio. Gammalt fungerande avtal.
    Trots det är vi digitalt lika blockerade som andra.
    SR egen app går inte på t ex Google Nest Audio.
    Harry
  • Hej!
    Jag bor i Jakobstad, Finland och har länge haft Sonos i mitt hem. Hittills har jag varit mycket nöjd, men nu går det inte längre att lyssna på Sveriges radio (och inte Finlands radio heller, för den delen). Det är synd, eftersom jag är en hängiven SR P2-lyssnare. Jag saknar morgonradion i P2 mycket. Varför har radion slutat fungera? Jag försöker med alla knep jag kan, kopplar i och ur sladdar och kontakter, uppdaterar appen i min iPad, som jag använder för att sätta på radion och Spotify, men förgäves.
    Det känns hemskt att ha investerat i en dyr anläggning med fina högtalare och inte kunna lyssna på mina favoritradiokanaler längre.
    Spotify fungerar.

    Hälsningar
    Ewa i Finland
    Ewa Wenelius
  • Hej alla!

    Ewa:
    Du som har en Sonos, kan lyssna med vår tjänst i Sonos-appen, se här:
    Lyssna på Sveriges Radio i Sonos-appen

    Det är inte röststyrt, men ett enkelt sätt att fortsätta att lyssna på P2 och övriga kanaler från Sveriges Radio.

    Harrys frågor har en egen tråd här:
    Google nest audio och motsvarande på Åland

    Gustaf och andra som undrar varför P3 fortfarande hörs ... Den frågan hänger samman med det Mats undrade:

    Om det skulle upptäckas att något sådant skett, kan inte SR då spärra TuneIn och andra kanaler? Varför göra det nu, när inget skett?
    Även P3 ska egentligen blockeras och att ni kan höra den kanalen handlar helt enkelt om att Tunein inte har slagit på blockeringen korrekt. Vad det beror på vet Tunein bättre än vi.

    Problemet är förväntat. Vi har tidigare haft geografiska blockeringar för att vi inte har haft rätt att sända utanför Sverige. Det har i princip alltid uppstått problem vid dessa, där kanaler har gått att lyssna på trots att Tunein säger att de är blockerade, samt att kanaler som vi inte har velat blockera har stoppats. Dessutom har blockeringen skett för sent och pågått alldeles för länge.

    Här blev P4 Plus (som inte skulle blockas alls) felaktigt blockerad långt efter att OS var över:
    P4 plus på Åland - Forum för teknisk support - Sveriges Radio

    Andra lyssnare blockerades en månad efter att blockeringen borde ha släppts:
    Problem med geografisk blockering av P4 trots att OS är över

    Det verkar helt enkelt vara svårt att slå på en snabb och fungerande blockering. Om vi/Tunein har svårt nog få detta att fungera korrekt i fredstid, så hade det blivit än svårare om vi skulle försöka slå på en blockering i ett krisläge. Att dessutom hinna hjälpa lyssnare att hitta alternativa sätt att lyssna i en sådan situation vill jag inte ens fundera över. Beredskap handlar om att arbeta förebyggande.

    Robert skrev:
    Eftersom Sveriges radio inte stöds av intelligenta högtalare krävs TuneIn för att detta ska fungera i nuläget.
    Helt rätt. Jag önskar att ni hade kunnat be Google att prata med Sveriges Radio och sen få del av vårt innehåll via en tjänst som vi själva utvecklat och ansvarar för. Vi har haft en välfungerande sådan tjänst för Googles smarta högtalare, men sommaren 2023 släckte Google ned alla "konversationsåtgärder" ("converstion actions"), och alla radiobolag fick skrota de egna tjänsterna. Det tyckte både vi och många lyssnare var trist:
    Sveriges Radio i Googles rösttjänst

    Ni hänvisades till Tunein för kanaler och till Spotify/Google podcasts för våra poddar. Detta starka beroende av Tunein (inte bara i Googles tjänster) är det flera radiobolag som ser en fara med, även om vi har hanterat det på olika vis:Av Sveriges Radios utbud i Googles rösttjänst är det idag enbart våra nyheter som når lyssnare utan att passera en mellanhand. Nyheterna borde därför fortfarande fungera utomlands. Testa gärna! Om ni använder frasen "Spela senaste nyheterna" på en enhet med Google assistant så ska den spela den upp nyheter från de källor ni själva har valt, se här.
    Anpassa nyheterna - Google Nest Hjälp

    Där kan ni lyssna på flera nyheter från oss och (som på bifogade bild) exempelvis från Yle:



    Det finns fler smarta högtalartjänster än Google. Micke skrev:
    Några av mina högtalare fungerar både med Google Assistant och Amazon Alexa. När jag på engelska säger "Alexa activate Swedish Radio" får jag frågan vad jag vill lyssna på och svarar "P1" och då fungerar det.
    Som sagt ska alla våra egna tjänster fungera. Bland våra egna tjänster finns, förutom appen SR Play och vår hemsida, exempelvis Alexa och den Sonos-tjänst jag tipsade Ewa om ovan.

    Tack för ert tålamod och hoppas att vi kan hitta bra sätt att lyssna för fler av er!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för dina svar. Om blockeringen av SR i TuneIn i första hand handlar om krishantering så bör blockeringen gälla även i Sverige. Annars behöver nog Myndigheten för press, radio och TV granska vad SR håller på med.
    Micke
  • Hej igen!
    Glöm min förra fråga om sätt att eventuellt kringå blockeringen - inser att det är fel forum 😇
    Vi ska inte störa den fina supporten vi får här.
    Harry
  • Harry: Tack för den förståelsen.

    Alla: Jag raderade en fråga från Harry. Som jag skrev i en annan tråd:
    ... någonstans finns det en gräns för vad jag kan (får, bör och vill) göra. Att svara på frågor om hur du kan "lura systemet" för att kringgå den blockering vi själva har begärt, är på fel sida om den gränsen 😜
    Jag vill ha högt tak i forumet och det blir enklare att låta er kritik mot SR förbli väl synlig om den inte varvas med tips på hur man "rundar" våra regler.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Vill bara tillägga att det fortfarande fungerar att lyssna på P3 via Tune-in utomlands. Den kanalen behöver tydligen inte skyddas?

    /Micke
    Michael
  • Hej Annika och kollegor.

    För några år sedan fick jag hjälp av er att ställa in Google med enbart Svenska som språk, så att P1 konsekvent skulle gå att spela upp.

    Det verkar som Sveriges Radio har utnyttjat Tunein som mellanstation för att göra det möjligt att lyssna på Sveriges radio med Google home, någon sorts besparing for att undvika besväret att integrera direkt med google.

    Inget problem för mig, integrera i så fall direkt mellen SR's tjänst och Google. Åk inte snålskjuts på Tunein.

    Om någon skall skyddas mot desiformation vid en eventuell invasion, sa borde de ju vara Svenskar på Svenskt territorium. Vi utlandssvenskar har ju förstått att förlita oss på försvaret i det land vi befinner oss I.
    Blockera Tunein i Sverige, men det blir nog ett betydligt högre ramaskri.

    När det gäller desinformation har alla länder sina värderingar som kan ses som shockerande om du lyssnar från det land du bor i. Sinon Sverige är ganska annorlunda mot Frankrike, England likaså, Sverige under krigstid var säkert fyllt av den tidens fördomar. Därför är det viktigt för demokratin att vi i utlandet får lyssna på Sverige i form av P1 speciellt, je och ett hot mot demokratin att blockera.

    Så Annika och kollegor, försvara vara demokratiska rättigheter framför dina chefer. Kanske du också kan upphäva blockeringen av Tunein och en tidplan för att skydda även Svenskar i Sverige mot de hemska Kineserna 😉 genom att integrera direkt mot Google.
    Ragnar Möller
  • Jag ändrar namnet i Ragnars inlägg från Ewa, en lyssnare i Finland, till Annika, eftersom Ragnars kritik riktas till oss på Sveriges Radio.

    Vi har nu löst flera av den senaste tidens tidskrävande tekniska problem (se bilden) vilket gör att jag hoppas att jag får lite tid över för att svara på några av era frågor om våra strategier senare i veckan.

    Annika Webbmaster
  • Google har tagit bort möjligheten att be en Google högtalare om "Hej Google prata med Sveriges Radio". Är det möjligt att bygga in röststyrning i SR appen istället? Jag tänker att skulle underlätta livet för synskadade personer.
    Mediemyndigheten som granskar innehållet i SR:s sändningar har inga synpunkter på vilka externa plattformar som SR använder. Det är förstås bra att SR är en oberoende organisation men jag tänker att man kanske ändå lyssnar bättre om det är t.ex. högt uppsatta politker och tjänstmän i Bryssel som klagar på att de inte längre kan använda sina Google högtalare. . .
    Jag håller med Ragnar om att det är helt ologiskt att blockera TuneIn bara utanför Sverige. Det är naturligtvis invånarna i det egna landet man behöver skydda mot desinformation i första hand.
    Micke
  • Hej!
    En spontan tanke... Undrar varför inte Public Service kan utveckla samarbetet i Norden.
    Väldigt lik politik. Något för t ex Nordiska Ministerrådet.

    En skapligt stor spelare, med många miljoner lyssnare, som inte behöver gå via mellanhänder. Dessa mellanhänder är dessutom ofta belastade med reklam/avgifter. Borde vara lättare/billigare/mer politiskt rätt att förhandla direkt med teknik-/hårdvaruleverantörerna.

    Har inte mellanhänder kommit till innan nu SR m fl byggt upp egen teknik? Dags att se över?

    Åland som testområde? 🤔😉
    Harry
  • Tack Annika,
    Ragnar Möller
  • Hej, kan du vara sa vanlig och kolla vilket system bbc anvander. Bbc fungerar utmarkt via google, verkar som att derarvsandningar i te ar via tuneln och jag utgar ifran att de har samma sakerhets tankande som er. Dessutom vore det bra om ni stangde ned Tuneln ochsa i sverige. Givetvis finns samma (kanske storre) sakerhets risk vad galler svenskar i sverige men ocksa det kan leda till att distributoren gor en forandring for att atgarda era tidigare problem.
    Carl
  • Hej Carl. Alla BBC:s radiokanaler är tillgängliga på TuneIn även utomlands så därför fungerar det utmärkt att lyssna på en Google högtalare. Tydligen prioriterar BBC tillgänglighet före ett överdrivet säkerhetstänk. Jag har för mig att också BBC tog bort sina stationer från TuneIn ett tag men att det inte handlade om säkerhet utan om licensavtal.
    Micke
  • .... jag hoppas att jag får lite tid över för att svara på några av era frågor om våra strategier senare i veckan.
    Gick inget vidare! Jag hinner inte svara ordentligt.

    En fråga har jag svarat på tidigare, och tar det svaret i repris:
    Vill bara tillägga att det fortfarande fungerar att lyssna på P3 via Tune-in utomlands. Den kanalen behöver tydligen inte skyddas?
    Det svarade jag på den 28 januari:
    Även P3 ska egentligen blockeras och att ni kan höra den kanalen handlar helt enkelt om att Tunein inte har slagit på blockeringen korrekt där ännu.
    Nya tag nästa vecka. Trevlig helg tills dess!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    "Ilandsproblem" kan vara nog så svåra att hantera. Backa till syftet?
    Ibland som radion - en inställningsfråga.
    Även digitalt.
    Via relästation? Varför? Vilken?
    Trevlig helg!
    Harry
  • Förtydligande:
    I detta inlägg kan ni ta del av textroboten Geminis förklaring av vad som orsakar era problem. Denna förklaring har mycket lite med verkligheten att göra.
    /Webbmaster-Annika
    -----------
    Hej igen, Google's AI, Gemini förklarar problemet, som är tekniskt, inte polititskt:

    You're right to be concerned. The fact that your Google Nest is routing Swedish Radio P1 through TuneIn in China when other apps on your Google TV can access it directly points to a configuration or prioritization issue within Google's system, rather than a fundamental limitation of accessing the stream. It's not necessarily a security risk in the sense of your data being compromised, but it is a risk in terms of the radio station's availability being blocked due to the Chinese TuneIn source.
    Here's a breakdown of why this might be happening and what you can do:
    • TuneIn's Global Reach, Complicated Licensing: TuneIn is a massive aggregator of radio stations. They negotiate rights globally, but those rights can be complex and geographically restricted. Sometimes, a station might grant TuneIn rights for certain regions but not others. It's possible (though less likely in this case given the broadcaster's statement) that Google's default setup for your region prioritizes the TuneIn feed, even if a more direct stream is available. The Chinese source could be related to past licensing agreements with TuneIn which the broadcaster has now terminated, but which Google's system hasn't yet updated.
    • Google's Caching and Indexing: Google's systems cache information about streaming sources to improve performance. It's possible that Google's cache still points to the now-blocked TuneIn stream, even though the broadcaster may have provided Google with a direct feed. This is a common issue with distributed systems; updates take time to propagate.
    • Regional Settings and IP Address: While less likely since your other apps work, double-check your Google Home/Nest device's region settings. An incorrect region might influence which stream Google chooses. Also, while your Google TV apps might use a direct stream, your Nest might be using a different backend system that checks your public IP address and attempts to serve you the "best" stream based on that, even if "best" is incorrect in this case.
    • App-Specific Implementations: Your Google TV apps likely use specific APIs or partnerships with the radio station, bypassing TuneIn entirely. This explains why they work while your Nest device, which relies on more general queries, doesn't.
    What you can do:
    • Report the Issue to Google: This is the most important step. Google needs to be made aware of the problem so they can investigate and update their streaming sources. Use the feedback options within the Google Home app or on the Google Nest support pages. The more reports they receive, the higher the priority it will get.
    • Check for Google Home/Nest Updates: Ensure your Google Home app and Nest device are running the latest firmware. Updates often contain fixes for streaming issues.
    • Try Alternative Phrasing: Sometimes, slightly different phrasing can influence Google's choice of stream. Instead of "Play Swedish Radio P1," try "Play P1 Radio Sweden" or "Play Sveriges Radio P1." It's a long shot, but worth a try.
    • Check Radio P1's Website/App: See if they offer a direct streaming URL you could potentially use with a third-party app that works with Google Assistant or if there's a dedicated app for your region.
    • Contact the Broadcaster: While they've likely already contacted Google, letting them know you're experiencing the issue can add to the pressure for a resolution.
    • Consider a VPN (with caution): A VPN might work, but this is a workaround, not a solution. Be very careful when choosing a VPN provider, as some can pose security risks. Also, using a VPN might violate the terms of service of some streaming services. This should be a last resort and is not recommended as a long-term fix.
    The core issue here is with Google's routing and source selection. Reporting it to them is the best way to get it fixed.
    Ragnar Möller
  • Sr:s olika svar om varför man ändrar förutsättningar för att använda tal med typ Googles högtalare är totatalt korkade, det är bara en massa trams från klåfingriga medarbetare som inte verkar ha något vettigt att göra, det finns ingen logik i förändringarna. Det har bara skapat en massa problem för många människor utan att något vettigt har uppnåtts.
    Dessutom så har säkerheten för användarna sänkts eftersom det inte går att ha mobil/platta säkerhets vpn på samtidigt som man ska casta sr:s app sändning till google högtalare.
    Det vore bra om ledningen för sr satte sig in i förändringara som systemavd hittat på.
    Tacksam om ledningen blev informerade om tramset och alla problem som skapats
    Claes Wretlind
  • Jag har mejlat VD Cilla Benkö och CIO Annsofi Eriksson och hoppas att någon har tid att följa upp saken.
    För ett tag sedan stängde SR ned sina sändningar via TuneIn utomlands med påföljden att Google smarthögtalare inte längre fungerar med röststyrning. Tekniksupporten har gjort sitt bästa för att motivera beslutet, men för oss som bor i utlandet känns beslutet helt obegripligt och ologiskt. Motiveringen skulle tydligen vara att man vill minimera risken för att en utomstående aktör manipulerar innehållet i sändningarna, men då är det fullständigt inkonsekvent att fortfarande sända via TuneIn inom Sverige. Jag och många andra önskar att SR:s ledning följer upp detta. Är det verkligen viktigare med ett överdrivet och omotiverat säkerhetstänk före användarvänlighet och nöjda lyssnare?

    Diskussionen i SR: s supportforum finns på Kritik mot SR:s geo-blockering i Tunein m. fl. - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
    Micke
  • Jag mejlade också TuneIn supporten och undrade om de har rätt att neka tillgång till P1 om man som svensk medborgare betalar för ett TuneIn Premium abonnemang.
    I noticed that with a TuneIn Premium account I cannot access the same channels abroad as in Sweden. For instance the channel Sveriges Radio P1 is not accessible abroad. According to EU regulation you have the right to access the same paid online content in any EU country as in your home country, and this channel is available on TuneIn is Sweden. It looks like you are breaking EU regulation or are you excused from complying with the regulation?

    Accessing online content when abroad - Your Europe
    Micke
  • Hej igen!

    Jag tar en vända till med punktlistan från den 22 januari, där de första åtta punkterna nedan ingick i den listan och punkterna 9 till 15 har tillkommit.
    -------------------
    Det är denna sammanställning jag ser till att mina kolleger tar del av, så om jag har missförstått eller helt har missat någon del av kritiken vill jag veta det:
    1. Tredjepartstjänster som Tunein och Spotify gör det mycket enklare att lyssna i diverse Tunein-baserade internetradior, Googles rösttjänster, Tesla-bilar, Squeezebox och andra plattformar. Även om det går att lyssna via SR:s tjänster för de flesta av er, är det krångligare.
    2. För funktionsnedsatta (rörelsehindrade och synskadade) har Googles röststyrning varit en möjlighet att ta del av Sveriges Radio på samma villkor som alla andra. För denna grupp ger blockeringen extra stora problem.
    3. Att det är krångligare gör att en del lyssnare kommer att välja bort oss helt eller lyssna mer sällan. Har vi vägt in det i våra strategiska beslut?
    4. Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
      Tillägg den 18 februari:
      Lyssnare efterlyser att någon från SR:s ledning förklarar bakgrunden till beslutet om att stänga ner SR-kopplingen via TuneIn utomlands och varför det beslutet inte gäller TuneIn i Sverige.
    5. Särbehandling av er som lyssnar utrikes kritiseras och flera argument har framförts:
      - även ni betalar publik service-avgift
      - behovet av aktuell och pålitlig nyhetsrapportering (inte minst P4:s lokala bevakning) är extra viktig när man är utomlands
    6. Vårt argument för blockeringen är att vi vill få över lyssnare till våra egna plattformar, och ni undrar om de argumenten i så fall inte borde gälla även inom Sverige
    7. Att blockera om det blir en kris kan förstås - men varför agera när allt är frid och fröjd?
    8. Varför har vi synpunkter på hur ni lyssnar? Det viktiga är att fler lyssnar på SR, och vi bör finnas där ni är, inte tvinga över er dit vi tycker att ni borde vara.
      ----- nedan nya punkter -------
    9. Diverse juridiska frågor (sammanställs separat)
    10. Vårt agerande i digitala frågor (i synnerhet om vi inte är bra på att förklara syftet) riskerar att lyssnare ifrågasätter vårt uppdrag.
    11. UTGÅR, duplikat av punkt 6:
      [Bör inte lyssnare i Sverige prioriteras ifall SR ser tredjepartstjänster som en säkerhetsrisk?]
    12. Varför blockeras inte P3 i Tunein?
    13. Flera frågor och förslag rör specifikt Google Home, där Tunein de senaste två åren varit en förutsättning för att kunna lyssna på våra kanaler.
    14. Kan SR samarbeta med andra radiobolag och ta fram en alternativ tjänst som blir stor nog att kunna integreras med Google, Tesla med flera?
    15. Är ledningen för SR insatt i förändringar som systemavdelningen hittat på?
      ------ Tillägg den 12 februari: ----
    16. Tipset om att spela en kanal i SR Play och casta det vidare till exempelvis en Google Home-enhet fungerar inte om man har ett VPN på mobilen, vilket många använder av säkerhetsskäl. SR:s strävan efter "trygga digitala miljöer" kan därmed minska tryggheten på andra vis.
      ------ Tillägg den 19 februari: ----
    17. Har det gjorts mätningar på om trogna lyssnare gett upp SR pga krånglet med ny teknik? Kan detta bidra till att public service nedmonterar sig självt?
    En del av detta tycker jag att jag redan har svarat på, men det är vad ni tycker som är viktigt. Annat, i synnerhet tekniska frågor, kan jag förklara mycket tydligare.

    Om ni kan kolla igenom dessa 15 punkter och se ifall det ni undrar över och den kritik ni vill att vi ska ta till oss finns med där, så att jag inte tappat bort något på grund av att flera helt orelaterade tekniska problem har tagit min tid i anspråk den senaste månaden.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Tycker att du på ett bra sätt sammanfattat frågorna. 👍
    Nu fattas det bara att SR:s ledning kan besvara dem, eller ännu hellre, river upp ett dåligt beslut.
    Mats Hansson
  • Bra sammanfattat.

    Vi förstår säkerhets problematiken, men kan nog tycka att samma problematik också gäller för sverige. Och kanske tom i högre utsträckning.

    ----
    Redigering, mars 2025:
    En del carls kommentar syftar på min beskrivning av potentiella säkerhetsproblem som jag senare har tagit bort. Även carls svar på denna beskrivning tas bort.

    /Webbmaster Annika
    ----


    Dessutom har jag noterat att när man lyssnar pa SR så säger google "Playing P4 on Tuneln" mendans när man spelar BBC radio 1 säger google "Playing BBc Radio 1 from the BBC" så kanske det finns andra lösningar än Tuneln?

    Dessutom så tror jag att denna problematik gäller för alla public service bolag i europa och det borde nog inte vara sa svårt att göra något gemensamt. Tyvärr så leder ofta steg som gör att det blir svårare till att användarna istället tar andra lösningar och då har man tappat användaren till en platform som säkerligen kan manipuleras mycket lättare.
    carl
  • Nu fattas det bara att SR:s ledning kan besvara dem
    Jag kommer att gallra bort de frågor som jag utan problem kan besvara själv först, så får ledningen koncentrera sig på de frågor som hänger i luften därefter.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Kanske var Google eget expertsystemsvar lite för komplicerat. Populärt beskrivett, sa att dine chefer förtar och er IT avdelning ocksa

    Tunein är bara en mellanstation, som rakar var i Kina. Koppla in SR pa en annan mellanstation som inte ligger i Kina, det finns säkert sadana i Europa, sa är ni politisk korrekta! Tyskland eller Frankrike till exempel..

    Medan ni söker efter en sadan, öppna upp P1 pa Tunein igen. Men jag kan första att de ¨r rejält sura.

    Finnt summerat, men det är egnetligen inte 15 punkter, bara 1 : byt till en mellanstation i Europa.

    Mvh,
    Ragnar
    Ragnar Möller
  • När jag analyserar trafiken i TuneIn när jag lyssnar på P3 så verkar trafik från http-live.sr.se strömmas (P3 finns på http-live.sr.se/p3-mp3-192). Försöker jag lyssna på P1 hittas inte kanalen men strömmen finns på http-live.sr.se/p1-mp3-192  Kan det verkligen vara så enkelt att SR bett TuneIn om att blockera strömning från sin egen server?
    Micke
  • Claes påminnelse om att casting inte fungerar ihop med VPN lägger jag in som en 16:e punkt i listan ovan, men skapar samtidigt en ny rubrik för detta ämne, eftersom det är en fråga som är relevant för fler lyssnare än utlandssvenskar:
    VPN gör det svårt att casta
    Annika Webbmaster
  • Ragnar:
    Tack för att du sammanfattade hur du uppfattar det AI-genererade svaret.
    Gemini förklarar problemet, som är tekniskt, inte polititskt
    Jag har svårt att förhålla mig till detta, eftersom du inte skriver vilken fråga Gemini svarat på. Jag undrar även varför du tror att en AI kan förklara Sveriges Radios strategiska beslut bättre än vad vi själva kan göra, i synnerhet som det jag redan förklarat går tvärs emot Geminis påhitt.

    Jag upprepar:
    Vi på Sveriges Radio har sagt till Tunein (med flera tjänster) att blockera vårt innehåll utanför Sverige. Det är ett strategiskt beslut, men samtidigt ett tekniskt vägval.

    Oavsett vilken fråga du ställde, så var det svar du fick ett hopkok av vissa bra delar ("contact the broadcaster") och verklighetsfrämmande svammel, som att Kina skulle ha med saken att göra:
    Koppla in SR pa en annan mellanstation som inte ligger i Kina, det finns säkert sadana i Europa, sa är ni politisk korrekta! Tyskland eller Frankrike till exempel.
    Jag tar lite snabba svar på detta:
    1. Tunein är inte kinesiskt, utan baserat i Kalifornien:
      TuneIn - Wikipedia
    2. Google har stängt ned möjligheten för radiobolag att ha egna tjänster, och den enda portaltjänst som finns är Tunein. Vi har alltså, idag, ingen möjlighet att byta till en mellantjänst där vi själva kan ta ansvar för hur vårt innehåll sänds ut.
    3. Den geografiska placeringen av en mellanstation är inte problemet. Ni som är utomlands blockeras även i exempelvis den svenska tjänsten Spotify:
      Kan inte lyssna via Spotify i Norge 
    För övrigt blandade Gemini ihop Google Nest och Google TV. Visst har du en Google-högtalare? Om det är en Google-TV du nu har fått problem med, så använd Sveriges Radios app för denna plattform. Som sagt fungerar våra egna tjänster även utomlands:
    Sveriges Radio – TV-appar på Google Play

    Vi som oroar oss över att AI:n kommer att ta över alla jobb inom en nära framtid kan pusta ut. Det kommer inte att bli en AI som sköter den tekniska supporten hos oss på Sveriges Radio i alla fall!

    Relaterat:
    Därför publicerar Sveriges Radio en policy för generativ AI - Sveriges Radio-bloggen
    Annika Webbmaster
  • Jag börjar med att svara på/kommentera de fyra första punkterna:

    1. Tredjepartstjänster som Tunein och Spotify gör det mycket enklare att lyssna ...
    Ni har rätt. Det är svårare för många av er. Det vet vi om.

    Jag vill hjälpa er att hitta de sätt att lyssna som fungerar bäst för var och en. Här finns det skräddarsydda tips om ett par olika plattformar:Med undantag för Sonos, Alexa och ett par andra plattformar där SR har egna tjänster, så har det blivit mer omständligt. Hittills har jag dock inte varit i kontakt med någon lyssnare där det inte alls går att lyssna.

    För den som slår på en kanal på morgonen och sedan låter radion vara på i flera timmar, kanske detta extra omak, som att casta till en högtalare istället för att starta sändningen med rösten, inte är så farligt, medan det är värre för andra. Detta är kritik jag förstås ser till att ansvariga kolleger förstår.

    Att jag vill hjälpa er att lyssna är alltså inte något jag gör istället för att se till att er kritik når fram.

    2. För rörelsehindrade och synskadade ger blockering extra stora problem

    Vi för en dialog med olika intresseorganisationer när det gäller tillgänglighet. Jag har sett till att min kollega Christian Gillinger, strateg med ansvar för tillgänglighetsfrågor, inte tappar bort den här frågan.

    Är ni intresserade av tillgängligheten för våra tjänster, så starta gärna en separat tråd för detta.

    3. Lyssnare kan välja bort oss. Har vi vägt in det i beslutet?
    Ja.

    4. Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig

    Att artikeln (Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands?) inte fanns på plats når blockeringen startade, var en kommunikationsmiss och vi på Sveriges Radio har sett över "informationsflöden" för att minska risken för att liknande problem ska uppstå framöver.

    Några av er har framfört att ni inte tycker att artikeln besvarar era frågor, och det är bland annat därför jag samlar upp era synpunkter.

    Huvudbudskapet är dock att allt vårt innehåll är tillgängligt utomlands - via våra egna tjänster.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för dina svar, som ger mig mer huvudbry. (tror inte att du kan ersättas av AI, men kanske dina chefer tror det ...)

    Sa om Tunien ar Amerikanskt sa vill tydligen Sveriges Radios chefer skydda oss utlandsboende fran deinformation skapad i USA (inte Kina), men de sverigeboende är inte utsatta för den risken.

    Eller har SR's chefer ett gott öga till utlansboende Svenskar i allmmänhet ?

    Har det inte gatt litet för langt nu, en och en halv manad redan.
    Ragnar Möller
  • Micke:
    Din post om möjligheten att skapa en automation som spelar upp en ljudlänk har jag flyttat till en egen tråd där vi kan undersöker den typen av alternativ:
    SR i Google-högtalare - utan TuneIn

    Den här tråden är ju i första hand en samlingsplats för kritiken. Kritik som mer specifikt rör Googles rösttjänster besvarar jag när jag omsider kommer till punkt 13, men det blir svårt för lyssnare och kolleger som vill förstå kritiken och ta del av mina/våra svar om det ämnet varvas med support-frågor. (Ja, det finns fler inlägg som bör flyttas så att kritiktråden blir tydligare. Jag vill ta tag i det framöver.)

    Ragnar:
    Sa om Tunien ar Amerikanskt sa vill tydligen Sveriges Radios chefer skydda oss utlandsboende fran deinformation skapad i USA (inte Kina)...
    Nästan. Det viktiga är dock inte var Tunein (och andra externa tjänster) ligger eller från vilket håll propaganda skulle kunna komma. Det som gör Tunein problematiskt är att det är en "mellanstation" bortanför Sveriges Radios kontroll. Vi vill kunna ta fullt ansvar för vårt innehåll och det går inte med Tunein.

    ----
    Redigering, mars 2025:
    En del av mitt svar berörde säkerhetsfrågor och jag beskrev vad som gör oss sårbara på ett onödigt ingående sätt. Med andra ord riskerar jag att bidra till säkerhetsproblem på ett sätt som förstås inte är bra. Detta har jag nu redigerat bort.
    ----
     
    ... men de sverigeboende är inte utsatta för den risken.
    Det är en mycket relevant reflexion. Varför vi inte blockerar Tunein även inom landet, om det nu är så stora problem, återkommer jag till under punkt 6.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    1 1/2 månad utan att kunna lyssna på SR P1 på morgonen. Jag går miste om en röst från hemlandet, jag får bara nyheter med den Franska versionen av vad som händer.

    I yttrandefrihetslagen finns det inte också en rätt till att ta del av information från alla källor?

    Mvh
    Ragnar Möller
  • Hej Ragnar!
    Du kan fortsätta din trevliga vana att lyssna på P1 om mornarna även när du är utanför Sverige, men behöver starta kanalen på ett annat sätt än tidigare.

    Sveriges Radios innehåll är inte är blockerat i Frankrike. Sveriges Radio via Tunein är däremot blockerat:
    Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands?

    Du skrev hit från en Android-enhet. Om du installerar appen SR Play eller går till vår hemsida med mobilen eller surfplattan, så kan du alltså lyssna på P1. Du kan även skicka ljudet vidare från SR Play till din Google-enhet, se här:
    Casta från SR Play till Google-högtalare
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag önskar en förklaring från SR varför man blockerar sändning i andra appar utomlands. Nu har ni fått många klagomål, de flesta antar jag av väldigt trogna lyssnare. Du svarar artigt och tålmodigt, men jag har ännu inte sett någon förklaring, bara att man vill få folk att använda den egna appen. SR månar om öppenhet och transparens i er profession som journalister, det borde gälla även i detta fall om er själva.
    Pär Larsson
  • ----
    Redigering, mars 2025:
    Christer svarar här på en kommentar från mig som rör potentiella säkerhetsproblem. Jag har raderat min beskrivning av problemen och tar även bort Christers kommentar om min beskrivning.

    /Webbmaster Annika
    ----
    Christer Ljuslin
  • Pär, är det varför vi blockerar Tunein och andra tredjepartstjänster över huvud taget, eller mer specifikt varför vi gör detta just för lyssnare utomlands du vill att jag utvecklar?

    Det förra har jag skrivit en del om, men det kan alltid förklaras bättre. Det andra är något jag inte har hunnit ta upp mer är flyktigt, och det vill jag förklara närmare under punkt 6. Och även under punkt 11, för jag har råkat få med i princip samma fråga under två punkter i min punktlista från den 11 februari

    Punkterna 1-4 i den listan har jag svarat på. De andra återstår. Ni får ha lite tålamod med att jag prioriterar att ge teknisk support framför att diskutera publicistiska beslut, eftersom det är support som detta forum i första hand är avsett för.

    Christer:
    ----
    Redigering, mars 2025:
    En del av mitt svar berörde säkerhetsfrågor och jag beskrev vad som gör oss sårbara på ett onödigt ingående sätt. Med andra ord riskerar jag att bidra till säkerhetsproblem på ett sätt som förstås inte är bra. Detta har jag nu redigerat bort.
    ----


    Om ni istället lyssnar via våra egna tjänster, kan vi ta större ansvar för innehållet.

    Ja, det finns självfallet problem med våra tjänster också, men om problemet ligger i våra egna tjänster så blir det vårt ansvar att lösa dem.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Om jag förstâtt rätt sâ är Tunein inte blockerad i Sverige. Om sâ är fallet borde ju säkerhetsrisken vara större i och med att antalet potentiella lyssnare inom Sverige är avsevärt
    mycket större än utanför Sveriges gränser.
    Christer Ljuslin
  • Just den frågan är ni många som har och jag har lovat att jag ska försöka svara, se punkt 6 och punkt 11 (jag råkade få med i princip samma fråga under två punkter) i min punktlista från den 11 februari.

    Mina frågor till er just nu är alltså om den punktlistan sammanfattar er kritik och era frågor, eller om det finns något utöver det som ni vill framföra till mina kolleger eller få bättre svar på.
    Annika Webbmaster
  • Det har gått en månad sedan den första kritiken framfördes mot att SR tagit bort sina radiostationer i TuneIn utomlands och fortfarande har ingen från SR:s ledning bemödat sig om att möta kritiken. Jag finner det högst anmärkningsvärt och får en känsla att man föredrar att sätta locket på då det är relativt få lyssnare som drabbas. Hoppas att jag har fel och att ledningen verkligen tar till sig de starka argumenten mot blockeringen som framförts i den här tråden.
    Micke
  • Pärs senaste svar innehöll både kritik mot beslutet som sådant som jag kopierar in nedan, och en del supportfrågor som jag vill svara mer ingående på, så jag har skapat en egen tråd:
    BluOS-appen: Kan SR integreras?

    Pär skrev:
    Ja, det är blockeringen utomlands som jag har problem med och kritik emot.
    Sedan beskriver Pär hur han gjort tidigare och hur mycket sämre det nu funkar, vilket jag kommer att svara på i den andra tråden.
    Jag tycker verkligen inte jag är gnällig när jag framför denna stora försämring, det känns omodernt!
    Att problemet med Tunein löses genom att strypa lyssning utomlands låter som en åtgärd som bara löser en mycket liten del av problemet. Då kan man ju hoppas på att funktionen kommer tillbaks om det kan lösas, men det låter ju inte så.
    /.../
    Även i den gamla eter-media tiden kunde an starkare sändning ta över en utsändning, men det var kanske lättare att spåra.
    Han undrar även om SR Play kan bli en tjänst som fungerar direkt i BluOS, vilket är i analogi med hur det funkar i Sonos, och som i så fall skulle kunna medföra att det går att lyssna på oss även utrikes. En spännande fråga som jag gärna vill undersöka närmre och en diskussion som jag kommer att bjuda in fler lyssnare till, däribland Palle här:
    P2 i BluOS - saknar Tunein

    Micke:
    Mina frågor till er just nu är alltså om den punktlistan sammanfattar er kritik och era frågor, eller om det finns något utöver det som ni vill framföra till mina kolleger eller få bättre svar på.
    Din senaste kommentar anser jag inryms under rubriken Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig.

    Som jag har varit tydlig med (hoppas jag) är detta forum i första hand till för att ge teknisk support och från mig kommer ni att få svar, och när jag väl har betat av alla punkter som kommer jag att sammanställa det som är obesvarat eller som ni inte tycker att ni får tillfredsställande svar på och ta detta vidare i organisationen.
    ... en känsla att man föredrar att sätta locket på då det är relativt få lyssnare som drabbas.
     Kanske snarare att de inte riktigt har förstått hur viktig frågan är för er som drabbas?
    Annika Webbmaster
  • Tycker fortfarande att det vore lämpligt att någon från SR:s ledning förklarar bakgrunden till beslutet om att stänga ner SR-kopplingen via TuneIn utomlands och varför det beslutet inte gäller TuneIn i Sverige.
    Tror också att SR måste vara medveten om att enkelheten att koppla upp t.ex. sin Bose via TuneIn är värdefullt, inte minst för oss som är lite äldre och inte så väl insatta i teknik-frågor.
    Mats Hansson
  • Vad är det som förhindrar illvillig makt att blockera Sveriges Radios app i ett krisläge i ett intresseomrâde? Vad är det som hindrar att en typ Man in the Middle attack pâ Sveriges Radios app för att sprida osanningar i ett krisläge? Https är inget 100% säkert transmissions protokoll om man talar om främmande makts resurser. Har man sâ lâgt förtroende för de svenskar som bor i utlandet att man mâste skydda dem mot osanningar och propaganda? De flesta svenskar som bor i utlandet har nog haft svensk skolgâng och blivit upplysta i källkritiskt tänkande och att  söka sanningen.
    Christer Ljuslin
  • Inte supportfråga, men möjligen motivation för dem inom SR som förespråkar nedstängning att tänka till - eller åtminstone förklara för oss.
    • Vilka mätningar har gjorts? Före/efter beslut.
    • Har det t ex gjorts mätningar på om trogna lyssnare gett upp SR pga krånglet med ny teknik?
    • Hur många har gått över till "alternativ media"?
    • Och/eller lyssnar inte på direktsändning? (T ex spellistor, poddar)
    • Missar viktiga nyheter/meddelanden?
    Om det är som jag befarar, är detta ett led i att göra SR - public service obehövligt?
    Vore intressant att höra styrelsens politiska kommentar. Speciellt nu i denna så hastigt föränderliga värld.
    Harry
  • Christer:
    Ju fler nya frågor ni ställer, desto längre tid tar det innan jag hinner svara på det jag har lovat att försöka svara på, som frågan om varför just utlandssvenskar blockeras. Om jag får en massa följdföljdfrågor på sådant jag inte har hunnit försöka ge er ett svar på, så tar det ännu längre tid innan jag kan svara.

    Ge mig möjlighet att svara, så blir det enklare att föra en dialog om vad vi på Sveriges Radio förstår eller inte förstår om hur en global digital miljö fungerar ... 😅

    Mats:
    Tack, jag har nu kompletterat punkt 4:
    • 4) Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
      Tillägg den 18 februari:
      Lyssnare efterlyser att någon från SR:s ledning förklarar bakgrunden till beslutet om att stänga ner SR-kopplingen via TuneIn utomlands och varför det beslutet inte gäller TuneIn i Sverige.
    Alla:
    Nu går jag vidare och svarar nästa fråga:

    5. Särbehandling av er som lyssnar utrikes kritiseras: argument om att ni är med och betalar etc
    Att vi hanterar lyssnare utomlands respektive i Sverige på olika sätt är ett faktum, och jag har uppfattat er kritik och framfört den (samt, kanske viktigare, kommer att framföra den på nytt när jag har bättre möjlighet att följa upp det).

    Jag väljer att inte utveckla denna punkt vidare, utan att istället gå vidare till den fråga som är kärnan i er kritik.

    6. OM det är diverse problem med Tunein, borde väl i första hand invånare i Sverige skyddas. Varför just utlandssvenskar?
    Så här skriver vi på sidan Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands:
    Vi vill att ännu fler ska upptäcka Sveriges Radio Play, och stärka den som en trygg och trovärdig plats för våra lyssnare. I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft. I vår app och på vår hemsida publiceras enbart innehåll som producerats med hjälp av professionella, journalistiska arbetsmetoder. Och det blir tydligare för dig som lyssnar att Sveriges Radio är avsändare om du tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll.
    Men varför tror vi att det finns ett extra stort behov av att få er som lyssnar utomlands att göra detta i vår egen app (och övriga egna tjänster)?

    Jag börjar med att repetera det jag skrev den 24 januari:
    De utmaningar som finns med Tunein gäller förstås även lyssnare i Sverige. Vad som gör att ni som befinner er utrikes är extra utsatta är att många utlandssvenskar lyssnade på Sveriges Radio uteslutande genom Tunein. I Sverige är det ytterst få lyssnare som är lika låsta till en extern plattform. En högre andel av Tunein-användarna i Sverige lyssnar även via vår mobilapp eller FM.

    Just att vi i Sverige har tillgång till FM-radion, som är den viktigaste plattformen i händelse av kris eller krig men även har hög lyssning en alldeles vanlig dag i januari, gör stor skillnad:
    Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
    Jag vet att ni har många följdfrågor om detta. Några av dessa har ni redan ställt, och snart hoppas jag att jag har möjlighet att svara på dem.
    Annika Webbmaster
  • Harry, även din fråga får jag återkomma till senare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Beundrar dig för att du i allt detta lyckas behålla såväl lugn som systematik i dina svar. 👍
    Betr de utlandsboende så måste nog SR också ha i åtanke att de flesta av oss konumerar nyheter inte bara via SR:s sändningar, utan också via tidningar och TV, såväl svenska som lokala. Så jag anser nog att de flesta av oss har ganska goda möjligheter att upptäcka om "trollen" övertagit/manipulerat sändningar från SR.
    Hela frågan om SR via TuneIn är ju. såvitt jag förstår, inte en teknisk fråga. Denna diskussion borde därför föras med de inom SR som fattat beslutet. Men tills dess att de steppar upp och deltar, är det ju tyvärr så att detta forum är det som står till buds för oss.
    Mats Hansson
  • Hej Annika!
    Du har hört det förut, men tål att upprepas.
    Ett bra, professionellt jobb. Snacka om att sitta mitt i elden.
    Börja som diplomat om du vill ha nytt jobb. ;-)
    Harry
  • Hej Annika,

    Tack för dina svar och försök att hålla ihop frågorna. Jag tror inte att huvudfrågan är din att besvara. Som du ser av alla trådar pekar frågorna mot ledningen av SR och inte den tekniska förmågan hos SR. En HTTP / HTTPS stream går att kapa med tämligen enkla medel. Det vet er IT avdelning redan. Det är inte TuneIn:s vara eller icke vara som är frågan, även om det blir svårt och rörigt för många, inklusive de redan stressade Tesla ägarna.

    Som jag ser det är huvud frågan SR:s public service uppdrag och huar detta skall uppfyllas. Med nuvarande klåfingrighet lägger ledningen krokben för sig själva och bidrar till debatten att lägga ner SR. Samma debatt pågår i bla USA och UK.

    För att stärka SRs public service borde följande prioriteras:
    • Maximal lyssnarskara
    • Teknik neutral med fokus på öppna standarder och avhållsamhet från sk "Non Friendly Nations"
    • Sprida god och faktabaserad journalistik
    • Fundera på översätta svenska nyheter också till Engelska och andra stora språk inom ramen för svenskt medlemskap i EU och NATO
    Jag ser fram emot en publik debatt om demokrati under rådande världspolitiska utmaningar där Sverige tar ställning

    Pontus
  • Tack för snälla ord.
    Jag tycker ju att det är både viktigt och roligt att föra en dialog med lyssnare, och hade supportläget varit normalt, så hade ni inte behövt vänta som ni nu har gjort på att få en tydligare förklaring kring hur vi tänker här.

    Harry frågade vilka mätningar som har gjorts. De är nog ytterst få, eftersom vi inte får någon statistik via Tunein (eller inte fick detta senast jag kollade upp saken). Lite på omvägar kan vi förstås se i våra loggar vilka IP-nummer som spelar våra ljudströmmar samt lista ut att en del "user agents", till exempel Google-enheter, har kommit via Tunein, men på det hela taget har vi ingen bra data över hur stor del av lyssningen som skett och sker via Tunein och övriga portaltjänster.

    Vi kan förstås också få viktig kunskap av det ni skriver, och den typen av kvalitativ data är ju extra viktig när mätbar data är bristfällig eller helt saknas.

    Jag lägger in detta som en ny punkt i listan från den 11 februari ovan. Samtidigt förtydligar jag att punkt 11 handlar om samma ämne som punkt 6. Ny punkt alltså:
    17: Har det gjorts mätningar på om trogna lyssnare gett upp SR pga krånglet med ny teknik? Kan detta bidra till att public service nedmonterar sig självt?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har lovat att utveckla resonemangen kring varför vi ser portaltjänster som extra besvärliga för lyssnare utrikes.

    Å ena sidan en massa problem ...
    Som "support-tant" har jag en kluven inställning till Tunein och andra portaltjänster. Å ena sidan är det ett problem både tekniskt och ur säkerhetssynpunkt att lyssnare når våra kanaler via en portal där vi saknar kontroll över vilka länkar som används. Det finns portaler som är mer transparenta än Tunein, portaler där det är enklare för SR att påverka så att vi kan ta det ansvar vi önskar, antingen för att de har ett gränssnitt där vi kan se att rätt länkar används, eller för att de hämtar innehållet med hjälp av vårt API, en form av "kod-bibliotek" där vi direkt styr vilka kanaler som hämtas och till exempel vilken text och bild som är kopplad till respektive kanal.
    ----
    Redigering, mars 2025:
    En del av mitt svar berörde säkerhetsfrågor och jag beskrev vad som gör oss sårbara på ett onödigt ingående sätt. Med andra ord riskerar jag att bidra till säkerhetsproblem på ett sätt som förstås inte är bra. Detta har jag nu redigerat bort.
    ----

     Andra gånger har reklam nästlat sig in. vilket går helt emot hur våra kanaler får presenteras:

    Juni 2023:
    Jag fick reklam när jag använde tune in för 5 min sedan. På riktigt? Public service radio med reklam för post nord?
    ... å andra sidan möjligheter
    Å andra sidan vet jag att den mängd problem som jag ser inte märks mer än hos enstaka lyssnare. För er är förmodligen Tunein en teknik som har tuffat på i det fördolda utan att ni har behövt fundera över den, och det är en teknik som har gjort det enklare att lyssna.

    I många fall (Tesla, Googles rösttjänster, smarta kylskåp, flera internetradior ...) är det det enda etablerade sättet att lyssna. Andra gånger finns det alternativ, men det är mer bekvämt att nå all världens kanaler via en och samma tjänst. I synnerhet för äldre lyssnare är internetradion, som baseras på portaltjänster, väldigt enkel att använda.

    Jag behöver inte berätta om dessa fördelar det för er, för det finns ju alltid en anledning till att ni har använt tjänsten 😀 Vi vet det.

    Men vad har detta med geografi att göra?
    Det är förstås lika stora problem och samma värde oavsett om man befinner sig i Lissabon eller i Lessebo. Jag har tidigare berättat att anledningen till att säkerhetsproblem blir allvarligare utrikes är att lyssnaren i Lissabon i högre utsträckning enbart lyssnar på oss via Tunein medan en lyssnaren i Lessebo väldigt sällan gör det.

    Dock finns det andra aspekter som jag hade tänkt att gå in på under "punkt 9, diverse juridiska frågor". Eftersom juridiken har vägts in även i vårt beslut att blockera Tunein utrikes, så nämner jag det redan nu. (Det är dock inte min hemmaplan så jag kommer inte att snurra in mig i detaljer.)

    Vi på Sveriges Radio måste förhålla oss till svensk lagstiftning, inklusive vårt sändningstillstånd och upphovsrättsliga regler. Vi har koll på dessa lagar och regler i Sverige, både när det gäller vad vi får sända och vad andra parter får göra med det vi sänder.

    Vi kan exempelvis säga ifrån tydligt om Tunein på nytt skulle lägga en reklamsnutt innan en kanal startar, för i Sverige ska vi vara reklamfria. Utanför landets gränser har vi inte samma koll. Kan vi få problem på grund av att en av våra kanaler lånat en annan kanals namn? Får Tunein lägga reklam innan våra kanaler i ett annat land? Kan Sveriges Radio få problem när lyssnare som väljer P3 från Sveriges Radio möts av en mexikansk kanal med musik som vi inte betalat rättigheterna för? (Det sista borde rimligen inte vi kunna lastas för, tror jag - men jag är inte jurist.)

    Så:
    • Ur ett kvalitets och säkerhetsperspektiv kan man argumentera för att våra kanaler borde blockeras helt från Tunein (och en del andra portaltjänster), alltså även i Sverige. 
    • Ur ett enkelhets och valfrihetsperspektiv kan man argumentera för att våra kanaler borde finnas tillgängliga överallt, även hos er utomlands.
    • De kolleger som äger frågan har beslutat att vågskålen med problem väger tyngre än den med fördelar för er utomlands, men att detta inte är fallet inrikes. Detta har flera orsaker, där jag är mest insatt i resonemangen som rör säkerhet. men även juridiken spelar in.
    Annika Webbmaster
  • Stackars Annika som gör ett enastående arbete.

    För många år sedan yttrade Kjell Olof Feldt några ord om utlandssvenskar när socialdemokraterna för första gången förlorade valet efter 40+ år vid makten.

    Du har rätt, bojkotta Tunein konskevent om ni vill. diskriminera inte oss som råkar bo utomlands. Vi är inte fienden. Det är en ny tid nu.

    Att alienera utlanssvenskar är småaktigt och fegt. Givetvis inte en kritik mot dig Annika. Vi älskar dig. 

    Mvh
    Ragnar Möller
  • Hej igen!
    Jag har redigerat bort en del av det jag har skrivit ovan (samt i något fall era kommentarer om detta), där jag var onödigt detaljerad kring potentiella säkerhetsproblem i externa tjänster. Jag har varit tydlig med var text har tagits bort och tror att det fortfarande går att följa mina resonemang.

    Jag vill gärna beta av fler av punkterna från min punktlista från den 11 februari.

    7. Blockering vid problem eller i kristid är en sak. Varför agera när allt är lugnt?
    Här vill jag hänvisa till vad Sveriges Radios programdirektör Sofia Wadensjö Karén har skrivit i ett annat sammanhang:
    ... I händelse av kris eller krig är det till Sveriges Radio man vänder sig för att få viktig information. Det är därför viktigt för vårt samhälle att vi i fredstid bygger en vana kring och kännedom om Sveriges Radio, så att människor i händelse av fredstida kris eller krig ser Sveriges Radio som en naturlig informationskälla att vända sig till.

    Det är dessutom för sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken. Vi måste säkerställa att vi når ut med vårt journalistiska innehåll oavsett vad som sker i omvärlden. ...
    Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app
    Om vi vill göra en förflyttning av publiken - och det vill vi av skäl jag har försökt att redogöra för tidigare - så ska vi inte göra detta i panik när det väl finns allvarliga problem. Det är mycket bättre att detta sker nu, när det finns möjlighet att ge er hjälp att hitta alternativa sätt att lyssna.

    8. SR bör följa lyssnarnas önskemål, inte tvinga över er dit vi anser att det passar bättre
    Den kritiken är väl liksom essensen av hela den här tråden.

    Vi vill få över er till plattformar där vi fullt ut kan ta ansvar för vårt innehåll. Många av er tycker att vi tänker fel där. Detta framför jag till mina kolleger.

    Trevlig helg på er, var i världen ni nu befinner er!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det är helt rimligt/troligen tyvärr nödvändigt, att SR, finska YLE m fl vill styra över publiken till sina egna plattformar. (Tack igen för att du orkar förklara).

    Men... Det behöver prioriteras att etablerad teknik kan användas. Där det är övertydlig att t ex "smarta" högtalare missats(?).

    Mobiler, högtalare och annat har inte FM-mottagare nu. Tror att många saknar den möjligheten.
    En och annan har en radioapparat, kanske t om batteridriven. Men jag är orolig över att det är en generationsfråga.

    Som sagt i annan tråd:
    Där jag sitter på Åland, kan jag lyssna via lokala FM-frekvenser. Både via riktig radio, som via mobil/dator.

    Jag är inte tekniker, "bara" lyssnare. Så kan inte presentatera en lösning.
    Men anar att samarbete mellan avsändare som SR, i regioner kan få till en vilja hos seriösa, kanske nya, teknik-/mjukvaru-/tjänsteleverantör att fixa det.
    De vill ju, precis som ni vill att vi ska lyssna, ha oss som kunder.

    Ser fram emot att hojta till min högtalare att jag vill lyssna på er, utan omvägen att pilla med casting o d.
    Kan tyckas vara ett I-landsproblem, men kanske bra att backa lite i tankesättet. Eller utveckla lösningar.
    Att samtidigt med lösningen öka kunskapen om vilken frekvens jag kan höra er, är måhända en väg. Att det varierar utifrån min position...
    Och försås, innan krisen, fixa det automatiskt.

    Ett frö för innovativa att kika på?

    Trevlig helg?
    Harry
  • Hej Harry!
    Du har flera reflexioner som jag hoppas kunna besvara framöver.
    • Det som gäller specifikt för Åland och huruvida det finns skäl att ge Åland "samma utbud som Sverige" även digitalt eftersom Åland tillhör vårt mottagningsområde för utsänd FM-radio har vi en egen tråd för:
      Google Nest och motsvarande på Åland 
    • Frågan om vilka utmaningar som gäller just Googles tjänster återkommer vi till i punkt 13 i listan från den 11 februari:
      Flera frågor och förslag rör specifikt Google Home, där Tunein de senaste två åren varit en förutsättning för att kunna lyssna på våra kanaler.
    • Tankarna om att ett nära samarbete med andra "avsändare" bör öka möjligheten till att vi blir intressanta för teknikföretagen är otroligt viktig och något jag återkommer till under punkt 14:
      Kan SR samarbeta med andra radiobolag och ta fram en alternativ tjänst som blir stor nog att kunna integreras med Google, Tesla med flera?
    • Att öka kunskapen om FM-radions betydelse vid kriser och att hjälpa lyssnare att hitta rätt frekvenser (se Teracoms frekvenstabeller för radio!) innan det är "skarpt läge" är förstås utanför ämnet i en tråd som främst berör lyssnare utomlands som inte kan höra oss i FM-radio. Men några av er bor i Sverige av och till och har därmed nytta av påminnelsen och ni som helt lämnat landet får gärna sprida kunskapen till släkt och vänner i Sverige:
      Sveriges Radios beredskapsuppdrag
    Vi hörs!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.