SR Play hoppar oönskat till direktläge

Jag använder SR Play på min iPhone och normalt ”släpar” sändningen efter så att man efter ett tag inte är i fas med ”direktsändningen” (vilket är ok). Men det som nu hänt ett antal gånger den senast tiden är att sändningen ”hoppar fram” själv (troligen till direktsändningsläget) utan att jag rört mobilen. Har uppdaterat appen varje gång för jag hoppades att det var en bugg som snabbt skulle fixas, men nu här på morgonen 22/1 hände det igen. Hyfsat irriterande.
Anette Hemberg
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag har samma problem och tror detta händer när telefonen byter nätverk från telenät ill Wifi och viseversa.
    Dan
  • Hej! Tror inte det. Vad jag minns från tidigare gånger har mobilen legat still, och nu på morgonen låg den bredvid min säng (också stilla) och det är bara typ 4 meter från min router. Jag har också använt appen på samma sätt tidigare - och gått runt inne i huset och ut och in mellan trädgård och hus - och har då inte drabbats av det här. Trots att sändningen växlat mellan wifi och 5G. Det här problemet är nytt  mig, och har dykt upp senaste månaderna.
    Anette Hemberg
  • Vi felsöker!
    En som beskrivit samma fel är Jacob, som skrev den 10 jan:
    Jag brukar lyssna på appen med fördröjning, nu har den börjat hänga sig. När jag rör mig från 4g till wifi eller tvärtom. Slutar den spela. Sen hoppar den till direktsändning och då kan jag inte spola tillbaka där jag var tidigare utan måste stänga ner hela appen och öppna om på nytt. Detta började för ca 1 månad sedan. Om den tillfälligt inte kan ladda ner varför fortsätter den inte bara där jag var tidigare? Ganska irriterande när man vill gå runt och lyssna men får inget sammanhang.
    Han brukar lyssna med cirka en timmes fördröjning.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, lite osäker på om det är samma problem eller inte men det låter ju som att det i alla fall finns problem som inte fanns för typ 1 månad sedan. Så frågan är väl nu snarast om SR’s IT gör något åt det
    //Anette
    Anette Hemberg
  • Så frågan är väl nu snarast om SR’s IT gör något åt det
    Jag har inte dykt på problemet själv, men ni är många som rapporterat in felet tydligt. Vi felsöker alltså!
    Annika Webbmaster
  • Jag har också noterat detta, skulle skriva ngt men såg denna tråd. Hoppas det kan lösa sig, det är rätt irriterande.
    Man backar tillbaka en halvtimme eller så och lyssnar. Sedan blir det ofta så att om man kör på 5G/4G ute och kommer tillbaka till ett Wifi-nät så hoppar plötsligt sändningen fram till direktsänding. Detta har dykt upp sista halvåret eller så.
    Det kan även hända i samma wifi-nät om nätet hackar av ngn anledning.
    Jag lyssnar på en Iphone 13 v18.2.1 just nu
    Joacim
  • Tack!
    Ni är många som skriver om detta problem som ju blir väldigt tydligt när man ligger efter live-läget. Även Iphone-användare som lyssnar i direktläget rapporterar in en ny typ av avbrott (inte minst vid övergång mobilnät-wifi) där återanslutningen inte sker så snabbt som den har gjort tidigare, utan märks på ett helt nytt vis.

    Så vi behöver både se över varför ljudet ens bryts och se till att de avbrott som inte går att undvika hanteras bättre och positionen i lyssningen inte går förlorad.
    Annika Webbmaster
  • Tack, då hoppas jag att det går att lösa 😊
    Anette Hemberg
  • Hej igen!
    Kollegerna på utvecklarsidan har nu gjort förändringar som kommer ut i nästa version av appen. Animeringar på kanalsidan har givit omotiverat hög CPU-användning, vilket vi tror bidrar till själva avbrotten.

    Att vi åtgärdar det bör göra att flera problem vid direktlyssningen försvinner. Om det därefter återstår problem, så räknar jag med att det kommer att bli tydligare i vilka sammanhang dessa uppstår, så att vi kan få ordning även på dessa.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Vi håller tummarna
    Jacob Johansson
  • Tack! Jag skrev just ett inlägg om detta, hittade inte till den här tråden. Då hoppas jag att inte appen kraschar längre när jag lyssnar med fördröjning efter måndag!
    Vänliga hälsningar Camilla
    Camilla Andersson
  • Topp, hoppas på det då 😊
    Anette Hemberg
  • Haft samma problem som beskrivits ovan men får nu också felet att spelaren slutar spela när mobilen går in i viloläge. Hur åtgärdas det?
    Jonas
  • Haft exakt detta problem! Ser fram emot ny version!!
    Mathias Liljefors
  • Jag garanterar inte att felen upphör, men nu har vi släppt version 25.2.2, i vilken det jag tror är relevant för dessa problem ryms under "diverse prestandaförbättringar och buggfixar".

    Den versionen kommer ut till alla lyssnare inom kort, men om ni vill ha den direkt så kan ni uppdatera manuellt:

    1. Gå till AppStore och sök upp SR Play.
    2. Tryck på appens namn eller ikon (inte knappen Öppna, se bild)



    3. På sidan du då kommer till finns det en knapp för att Uppdatera
    Vi hoppas verkligen att ni märker förbättringen.
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever också det här problemet dagligen numera, så även idag. Har 25.2.2.
    Frida Granström
  • problemet kvarstår även med version 25.2.2
    Mathias Liljefors
  • Synd, då fortsätter vi felsökningen.

    Tills vi har löst problemet så kan ni testa att lyssna via vår hemsida www.sverigesradio.se istället. Den fungerar bra i iPhone och på iPad.

    Tack för att ni så snabbt berättade detta!
    Annika Webbmaster
  • Kan bara säga samma som flera här. Byte från wifi till mobilnät förstör livesändningens koll på klockan. Jag brukar sedan någon gång förra året avaktivera wifi när jag är på väg ut och har något igång, sedan köra igång sändningen där jag vill ha den på nytt och sedan gå utom räckhåll för wifi innan jag slår på det igen. Problemet uppstår dagligen.

    Jag kan få liknande problem även utan nätbyte också om jag fortsätter lyssna på samma kanal som förra gången och backar i direktsändningen. Därför brukar jag alltid köra igång P2 några sekunder innan jag ska lyssna på P1, vilket löser den grejen. Känns som onödigt struligt förstås.
    K
  • Er uppdatering har inte fungerat. Jag upplever samma problem som flera här rapporterar om och det är under all kritik att detta inte lösts när problemet funnits så länge. Som ni förstår är det otroligt irriterande att ett inslag man lyssnar på plötsligt bryts och så hamnar man mitt in i något annat inslag som man inte ens vet vad det handlar om. Detta behöver ni åtgärda omgående.

    Det med byte från wifi till mobilnät förklarar inte problemen för mig då det kan hända trots att jag lyssnat via wifi hela tiden. Och även om man skulle skifta mellan olika nätverk ska det gå att lyssna utan problem; annars är det inte mycket vits med appen.
    Carolina
  • K:
    Tack för konstruktiva tips - och förlåt oss för att du ens behöver använda dig av sådana!

    Carolina:
    Jag svarade dig nyss i en annan tråd, men tar delar av det i repris, fast lite omformulerat.

    Alla:
    Vi försöker verkligen lösa problemen. Jag hade trott att det hängde samman med ett annat fel vid kanal-lyssning, där appen blev seg och inte reagerade på knapptryckningar vid kanallyssning. Det felet har vi nu löst, och ni berättade direkt att det inte hjälper er (tack!) och att det alltså har rört sig om två separata problem:
    LÖST: iOS-app fryser efter ca 20 minuters live-lyssning

    Att "det andra felet" är borta ur ekvationen bör göra det enklare för oss att identifiera problemen med avbrott och fel återupptagande av ljudströmmen. Vi behöver både se till att avbrotten blir färre och att avbrott som trots allt uppstår hanteras bättre och att ni återansluter till rätt position.

    Som jag tidigare har skrivit, så rekommenderar jag er att lyssna via vår hemsida www.sverigesradio.se istället. Den fungerar bra i iPhone och på iPad och det går att backa i ljudströmmen även där.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan komplettera med att jag ofta backar rätt långt (men detta händer även när jag backar kort), så det är inte alltid så smidigt att hoppa till stället man var på. Typexempel – går ut med hunden 6:50 och backar då till Ekot 6:00, det är då uppdelat på åtskilliga program jag scrollar förbi (P1 Morgon, Tankar för dagen, P1 Morgon igen, kortnyheterna, Vetenskapsradion…). Har jag inte gått via annan kanal funkar det nästan aldrig bra (om jag också stänger av wifi innan jag börjar spela hemma så att inte bytet till mobilnät ställer till det.

    Det vore bra om ni utöver att rätta till felet med hopp vid nätbyte kunde nollställa minnet varje gång man klickar igång direktsändning överhuvudtaget (vilket jag misstänker sker när jag tidigare har lyssnat på P1 och sedan trycker P2 –> P1). Borde ju inte behöva gå via P2 när jag vill lyssna på P1.
    K
  • Som sagt tycker jag att du har kommit fram till fiffiga lösningar, men tror att du inte alls behöver använda dig av dessa om du, tills problemet är löst, istället lyssnar på P1 i webbläsaren i din iPhone.
    Annika Webbmaster
  • Det är kanske relaterat, men rätt ofta hamnar tidslinjen i osynk också. Dvs, men backar tillbaka tillbaka till 6:30 på tidslinjen men då är det inte alls nyheter. Man blir tvungen att tillfälligt byta kanal som någon nämnde och gå tillbaka för att kunna hitta rätt startpunkt.
    Joacim
  • Tack, jag tror att det är relaterat. 


    Jag har en sak jag vill att ni testar:

    Test av annat sätt att starta kanalen:
    Det går att starta en kanal på flera olika sätt, men jag förmodar att de flesta av er startar med kanalknappen ("sockerbiten") överst på kanalsidan (a på min bild) och att det då blir avbrott på det vis ni beskrivit.

    Det går även att starta en kanal "från kanalkortet" där man ser vad som spelas just nu etc. (b på bilden). Är det någon skillnad mellan dessa två sätt att starta en kanal?



    Snabbare återstart?
    Har någon av er noterat att återstarten av ljudet numera sker snabbare än tidigare, men fortfarande i direkt-läge, på det vis som Christian här beskriver?

    Tidigare var det ofta en lång tystnad när jag bytte nätverk, men det har minskat. Idag gick det helt sömlöst när jag bytte nätverk, MEN appen tappade ändå minnet och började spela från direktsändning när jag kom in genom dörren.
    Annika Webbmaster
  • Nä, det hoppade fram till direktsändning ändå då jag lyssnade i morse.
    Joacim
  • Tack, då vet vi! Jag hade inte så stort hopp om att felet skulle påverkas, men ville vara helt säker.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Dessvärre vet vi fortfarande inte vad i appen som måste rättas. Vi har svårt att återskapa felet, vilket jag förstår låter märkligt för er som dyker på samma fel i er vardag. En av mina kolleger har dykt på det enstaka gånger, medan andra kolleger inte har gjort det. I fredags skrev en av dem (som då arbetade hemifrån):
    Jag har testat nu hela morgonen och kan verkligen inte reproducera grundproblemet - dvs att ljudet hoppar. Har alltså flertalet gånger fysiskt gått från mitt hem, startat P1 eller P3, backat i ljudströmmen & gått till min router hemma. Ljudet spelas kontinuerligt upp för mig. Ska fortsätta testa lite men jag behöver nog mer info exakt hur det händer
    Själv har jag fått det en gång när jag backade i P1:s ström över mobilnätet och sedan lät mobilen byta till wifi på egen hand efter en promenad. Andra gånger har jag kunnat lyssna på samma vis, utan avbrott vid nätverksbyte. Jag har inte kunnat framkalla det genom att t ex slå av eller på wifi i mobilen.

    Vi har däremot kunnat återskapa det som K och Joacim skrivit om, där det redan från början av uppspelningen är osynk och ljudet spelas live men visar en tidigare position i spelaren. Det problemet uppstår om man backat i kanalen innan man startar uppspelningen. Om man först startar ljudet och sedan backar i ljudströmmen (t ex till början av pågående avsnitt) ska det inte bli samma problem. (Även knepet att spela en gnutta P2 innan hjälper!)

    Det är oklart om detta fel har direkt koppling avbrotten som skickar er till live-läge, men eftersom båda felen ger live-ljud trots att det borde vara backat, så hoppas jag det. Detta fel kan vi nämligen återskapa enklare, och därmed lösa!
    Annika Webbmaster
  • Jag har ju ingen aning om hur koden bakom ser ut, men tror att felet behöver avhjälpas på djupare nivå. Att det krävs ett mer genomgripande omtag när det gäller varifrån appen tar uppgifter om aktuellt klockslag, var i sändningen den hämtar material, hur detta material tidkodas osv. Antagligen bör också den lokala laddningsbufferten rensas som första steg när användaren kör igång en direktsändning efter en viss tids paus.

    Att ni inte lyckas återskapa felet kan bero på att ni har appen öppen för mycket så att den minns vad den håller på med! Ett normalt användarbeteende för mig är att ha appen igång en stund, eventuellt växla till andra appar (ej ljud – t.ex. ta något foto, se något inlägg på sociala medier, kolla mejlen) – sedan lägga ifrån mig mobilen en längre stund, kanske tre–fyra timmar, kanske kolla ett par andra appar under den tiden, sedan köra igen. Vanlig vardag: vid 6:45 backa till 6:00, sedan inte vara inne i appen förrän 12:40 och då backa till 12:30 för att höra Lunchekot på lunchpromenad.
    K
  • Min kollega skrev nu:
    Nu har jag iallafall lyckats återskapa problemet med hoppet, och även utvecklat en lösning för det. Ska testa lite till men det verkar lovande. 
    Jag håller tummarna!

    Tack för både rekommendationen om ett rejält omtag och en teori om vad som kan göra det svårt för oss att återskapa detta. Jag ser till att utvecklarna tar del av det.
    Annika Webbmaster
  • Problemet att det hoppar till direktsändning som beskrivs ovan har jag upplevt länge: Första gången kan jag pricka in till mitten av november när effekten hände varje gång mitt SJ -tåg gick ur en radioskugga. Det har inte blivit bättre sedan dess. Appen i min hyfsat nya iPhone är alltid uppdaterad.
    Gunnar
  • Ja problemet har ju uppstått i någon av era senaste uppdateringar. Jag har för mig problemen började i januari för mig men skulle kunna vara så tidigt som november som Gunnar skriver. Mao kanske det är något i uppdateringarna ni gjort som är orsaken till problemet. Hur som helst har detta problem nu pågått på tok för länge och det är ju ingen liten bugg utan den gör ju att det blir helt olidligt att försöka lyssna på era program. Jag hör ju att ni arbetar på att lösa problemet men om ni inte har tillräcklig kompetens inhouse får ni ta in en konsult. No offense men detta är helt enkelt inte acceptabelt. Vi betalar ju alla för denna service med våra skattepengar…
    Henry
  • Hej igen!
    Som jag skrev har en av våra utvecklare nu ringat in orsaken till problemet. Därefter har utvecklarna kodat ihop en ny version av spelaren. Nu testar vi den så att den inte orsakar andra problem. Om allt går som planerat kommer det ut en ny version av appen på måndag där problemet är åtgärdat.

    Även det synkroniseringsfel som K och Joacim har beskrivit ovan kommer att lösas i denna kommande version. Det var två separata problem.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nu är den ute, version 25.3.4 av appen där problemet med att spelaren hoppar till live när man tappar nätverk tillfälligt äntligen är löst! Versionen kommer ut till alla lyssnare inom kort, men om du vill ha den direkt så kan du uppdatera manuellt:

    1. Gå till AppStore och sök upp SR Play.
    2. Tryck på appens namn eller ikon (inte knappen Öppna, se bild)



    3. På sidan du då kommer till finns det en knapp för att Uppdatera
    I denna version har vi även åtgärdat ett problem som några av er har skrivit om, där det redan i början av uppspelningen blev osynk mellan det som spelades upp och informationen i spelaren.
    Annika Webbmaster
  • Jag har laddat ner den uppdaterade appen (iPhone) och fick chans att testa nu. Problemet med att uppspelningen hoppar till direktsändning kvarstår identiskt med tidigare. Det är Version 25.3.4 (3033), jag installerade den manuellt i går efter ert inlägg om att den fanns att hämta.
    K
    Bästa svaret
  • Problemet med att uppspelningen hoppar till direktsändning kvarstår identiskt med tidigare.
    Nej så trist! Tack för att du snabbt berättade det. Då ser jag till att mina kolleger jobbar vidare för att lösa det i grunden.

    Om de har några frågor, så återkommer jag.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Kan det påverkas av vilken mobilmodell man har och vilken iOS-version man har på den? Jag uppdaterade just min iPhone 13 till iOS 18.3.2 och på den versionen stod det något om problem med streaming. Jag har inte hunnit testa SR-appen efter uppdateringen men ska göra det och rapportera tillbaka om jag fortfarande får problemet. Dock händer det inte varje gång man lyssnar i ”osynk” (eftersläpning) med direktsändningen.
    Anette Hemberg
  • Mina kolleger ska ha hittat och löst ett problem där appen vid avbrott önskat övergår till live-läge, men att det fortfarande blir avbrott hos K innebär att det parallellt har funnits något annat problem som vi inte har lyckats reproducera själva ännu.

    Den 3 mars skrev K något som är viktigt för oss på Sveriges radio att bära med oss:
    Att ni inte lyckas återskapa felet kan bero på att ni har appen öppen för mycket så att den minns vad den håller på med! Ett normalt användarbeteende för mig är att ha appen igång en stund, eventuellt växla till andra appar (ej ljud – t.ex. ta något foto, se något inlägg på sociala medier, kolla mejlen) – sedan lägga ifrån mig mobilen en längre stund, kanske tre–fyra timmar, kanske kolla ett par andra appar under den tiden, sedan köra igen. Vanlig vardag: vid 6:45 backa till 6:00, sedan inte vara inne i appen förrän 12:40 och då backa till 12:30 för att höra Lunchekot på lunchpromenad.
    Detta kan absolut bidra till att vi misslyckas när vi aktivt försöker framkalla buggen. Men samtidigt är vi som arbetar med appen vanliga lyssnare som använder SR Play för att lyssna på radio på fritiden. Vi rör oss också mellan mobilnät och wifi. Vi backar i kanaler. Varför har ingen av oss fått felet?

    Anette skrev:
    Kan det påverkas av vilken mobilmodell man har och vilken iOS-version man har på den?
    Ja, det kan finnas ytterligare någon faktor som vi inte har ringat in. De du nämner, eller att det endast uppstår ihop med en viss typ av BT-enhet eller att det endast visar sig om man har valt en viss kvalitet för direktlyssning ...

    I så fall kan denna faktor bli tydligare i och med att vi har rensat bort andra fel som också påverkat direktlyssningen (CPU-läckan i 25.2.2 och två problem i 25.3.4), som kan ha gjort att ett sådant mönster var svårt att se.

    När 25.3.4 legat ute lite längre så ser jag hur många som fortfarande har problem och om det finns någon gemensam nämnare.
    Annika Webbmaster
  • För felsökningens skull kan jag då tillägga: Iphone 15 Pro Max, helt uppdaterad både med Ios och SR Play. Högst ordinärt wifi-nätverk, router Netgear Nighthawk Rax 80, mobilnät Telia (Halebop), nästan alltid mobilnät i innerstad så sannolikt 5G större delen av tiden. Går bra att fråga om ni vill veta något mer.
    K
  • Jag har ensak som jag vill kika på:
    Thomas här, som främst lyssnar i live-läge, har haft avbrott som eventuellt är besläktade med era. Jag bad honom att se över vilken ljudkvalitet som är inställd i appen: Min sida -> Ljudkvalitet -> Direktlyssning.

    Han hade då alternativet Mellan. Jag bad honom att testa om det blev bättre om han valde Hög kvalitet. Det blev det! Dessutom fortsatte denna förbättring även när han återgick till mellankvaliteten.

    Vad det kan bero på har jag ännu inte klart för mig och det är inte säkert att hans fel är besläktat med era avbrott, men att mixtra lite med denna kvalitetsinställning är en enkel sak som jag tror att vi ännu inte har testat. Prova därför gärna om det gör någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Jag sätter hög på alla tre så får vi se. Hade tydligen mellan – låg – hög (uppifrån och ner), visste inte att man kunde välja.
    K
  • Hej,
    Jag har liknande problem, mitt är att kanalen (oftast P3) slutar spela när jag byter från trådlöst nätverk till mobilt bredband. Nästan så att appen låser sig, kan bara starta P4 från kanalmenyn, inte P1,P2,P3. Kan få igång P3 igen efter att appen startats om.
    Michael
  • Hej
    Jag laddade ner nya versionen enligt instruktion, jag kanske har haft tur, men problemet med att streaming hoppar till direktsändning har inte inträffat sedan dess.
    Joacim
  • K:
    Att du inte kände till den inställningen innebär kanske har haft en gammal "defaultinställning" som inte ser ut riktigt som den borde göra (osagt på vilket sätt). Att vi som arbetar med appen inte har kunnat återskapa problemet eller har stött på det privat blir i så fall begripligt eftersom detta är en inställning de flesta av oss har pillat på någon gång då och då.

    OM inställningen ens har med problemet att göra, alltså. Jag är förstås mycket nyfiken på hur det går för dig.

    Michael:
    Det du beskriver låter som ett prestanda-problem som vi har löst i version 25.2.2 som släpptes i februari:
    LÖST: iOS-app fryser vid live-lyssning

    Vilken version av appen har du? (Om du har en iPhone med iOS 15 kan du inte uppdatera, till högre än 24.12.19, något vi ser över eftersom vi förstås inte vill lämna en grupp lyssnare på en buggig version!)

    Joacim:
    Skönt!v Det var precis vad vi ville höra. Vi har löst åtminstone något fall där appen tidigare återstartade i liveläge efter avbrott och nu hanterar det korrekt.

    Bra att utvecklarna får höra det, för vi blev frustrerade över att felet kvarstår i 25.3.4. Att vår senaste buggfix löser problemet hos några lyssnare (peppar, peppar) är positivt även för de lyssnare där felet kvarstår, eftersom varje löst bugg gör att kvarvarande snarlika buggar "syns" tydligare.

    Alla:
    Berätta gärna hur det går. Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag har senaste versionen på både app (25.3.4) och iOS. Jag upplevde samma problem på tidigare version, men då räckte det att starta om kanalen (trycka på play igen). Nu måste jag starta om appen för att få igång P3 igen.
    Michael
  • Tack!

    Vilken ljudkvalitet är inställd för direktlyssning i appen? Min sida -> Ljudkvalitet -> Direktlyssning.

    Om du har Mellan så testa om det blir bättre med Hög kvalitet. Har du Hög idag, så testa att byta till Mellan. (Min vaga hypotes är att själva kvalitetsbytet i sig, snarare än vilken kvalitet man har valt, kan påverka vissa problem vid direktlyssning.)
    Annika Webbmaster
  • Jag kör mellan.
    Joacim
  • Har växlat till Hög, ingen skillnad. Jag såg nu att ljudet försvann när jag växlade från trådlöst till mobilt nätverk-spelaren fortsätter ”spela” men inget ljud. Måste starta om appen för att få tillbaka ljudet.
    Michael
  • Tack.
    Michael och K:
    Jag är nyfiken på ifall problemet försvinner om ni installerar om appen, men vill inte be er göra detta ifall det ställer till problem för er. Vid den manövern tappar ni nämligen era personliga inställningar och all lyssningshistorik. Detta brukar vara jobbigt för "poddlyssnare", men för lyssnare som i första hand använder SR Play för att lyssnar direkt på kanaler, är det inget "omistligt" som försvinner.

    Jag lovar inte att det hjälper, men hyser hopp om det. Om någon av er testar, så återkoppla snabbt så att andra lyssnare vet ifall det är en vettig manöver eller ej!
    Annika Webbmaster
  • Jag har installerat om appen ett flertal gånger, samma problem.
    Michael
  • Tack för att du berättade det och synd att det inte har hjälpt.
    Annika Webbmaster
  • Alltså vad sysslar ni med? Tycker ni själva på Sveriges radio att det är acceptabelt att era lyssnare ska behöva stå ut med denna allvarliga bug i ett halvårs tid utan att ni löser det? Ni inser väl själva att det är helt olidligt att lyssna på ett program och mitt i ett reportage man var intresserad av bryts det och uppspelningen hoppar fram till något helt annat (troligen realtidsuppspelning). Man hamnar mitt i något man inte vet vad det handlar om då man saknar kontexten (vilket är irriterande nog) men värst av allt att man inte fick höra färdigt det man lyssnade på och inte hittar tillbaka dit igen om man inte ska lägga en lång stund på att prova att hoppa tillbaka till olika tidpunkter i uppspelningen tills man eventuellt till slut hittar rätt - kanske en bugg man kunde väntat sig när denna typ av appar var helt nya men inte år 2025...! Detta händer mig, och uppenbart många andra, flera gånger per dag. Ni är public service inte ett litet familjeföretag - det är er skyldighet att se till att ert innehåll görs tillgängligt till allmänheten.

    Som jag skrev tidigare, nu får ni ta in experthjälp utifrån, eftersom ni uppenbarligen inte klarat att åtgärda detta själva, och se till att detta löses NU.

    PS. Jag förväntar mig respons på mitt meddelande, det är er skyldighet utifrån den samhällsservice ni har i uppdrag att tillhandahålla. Mina frågor och kommentarer må vara kritiska men det är fullt befogat och medvetet för att understryka allvaret i er bristfälliga hantering av detta.
    Henry
  • Tycker ni själva på Sveriges radio att det är acceptabelt att era lyssnare ska behöva stå ut med denna allvarliga bug i ett halvårs tid utan att ni löser det?
    Nej, och vi arbetar på att lösa problemet. På gott och ont är detta inte ett problem som drabbar alla lyssnare. Bra för att det förstås är bra att appen fungerar korrekt hos väldigt många lyssnare, men trist för er som har detta problem i och med att vi inte kan återskapa buggen annat än undantagsvis.

    De fel vi har ringar in har vi löst och därmed bör det fel som ännu återstår bli enklare att urskilja.
    Ni inser väl själva att det är helt olidligt att lyssna på ett program och mitt i ett reportage man var intresserad av bryts det och uppspelningen hoppar fram till något helt annat ...
    Jo, det är inget jag själv hade stått ut med. Mitt råd för dig som drabbas är att lyssna från vår hemsida (https://www.sverigesradio.se/kanaler) tills felet är löst. Även där kan du backa i kanalen:
    Hur backar jag i en kanal i nya webbspelaren?

    Vi trodde alltså att det var med version 25.3.4, som har medfört en förbättring för Joacim, men inte för K och Michael (där Michaels problem dock yttrar sig lite annorlunda, vilket gör att jag vill undersöka om det har en annan bakomliggande orsak).

    Har du uppdaterat till 25.3.4? Om inte, så gör det, så håller jag tummarna för att även du märker en förbättring!
    Som jag skrev tidigare, nu får ni ta in experthjälp utifrån, eftersom ni uppenbarligen inte klarat att åtgärda detta själva, och se till att detta löses NU.
    Det har jag framfört till mina kolleger.
    Mina frågor och kommentarer må vara kritiska men det är fullt befogat och medvetet för att understryka allvaret i er bristfälliga hantering av detta.
    Kritiken du ger är berättigad. Jag försäkrar dig att vi ser mycket allvarligt på problemet och verkligen tycker att det är tråkigt att vår app inte fungerar som den borde. När version 25.3.4 har rullats ut till alla lyssnare kommer vi att göra en noggrann kartläggning över vilka problem som kvarstår och se om det finns någon gemensam nämnare som hjälper oss att förstå och helt lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    jag har sluppit detta problem nu sedan jag installerade den sista uppdateringen, hoppas det fortsätter så! Jag testade att växla till "hög" och tillbaka till "mellan" efter ngn dag också.
    Man kan ha andra synpunktjer också om att man kunde förenkla denna app då man ofta är på språng, i bilen etc. och ska navigera fram och tillbaka - får väl hitta en annan tråd för det kanske...
    Joacim
  • Tack!
    I och med att problemet kvarstår hos två andra lyssnare, så har jag varit orolig för att du endast hade råkat på en tillfällig förbättring. Bra att det verkar vara bestående!
    Man kan ha andra synpunkter också om att man kunde förenkla denna app då man ofta är på språng, i bilen etc. och ska navigera fram och tillbaka - får väl hitta en annan tråd för det kanske...
    Tack! Om du vill kan du, kort, lista de förbättringar du tänker på här, så kan jag länka dig vidare till befintliga trådar eller be dig att skapa en egen tråd. Möjligheten att "navigera fram och tillbaka" är till exempel något vi tar upp här (skrivet i kategorin Android-appen, men relevant även för iPhone):
    Nå början av Studio Ett när timme två sänds
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag startade den här tråden men har legat lågt ett tag. Dels för att så mycket annat blandades in men även för att jag den/de senaste veckorna tyckt att det upphörde. Dvs problemet med att program hoppade från ”backat läge” till ”direktsändning”. Men idag hände det igen, så det verkar kvarstå. Under den tid jag nu inte upplevde ”direktsändningshoppen” har det istället flera gånger per dag hänt att ljudet försvinner under 5-6 sekunder och sedan kommer tillbaka igen. Jag har trott att det kanske var ett nytt problem som dök upp när det andra löstes, men det kanske är ett helt annat. Jag tog bort och installerade om appen i helgen men det urspr. problemet verkar alltså ändå kvarstå.
    Anette Hemberg
  • Hej igen!
    Igår och idag har vi haft stora tekniska problem i de underliggande systemen som kan ligga bakom problemet nu förmiddags.

    Det vill säga att du faktiskt har blivit av med det stora "kastas till live-problemet", men att dagens problem medförde att du kastades över till en reserv-streaming och vid det bytet följde inte din position i strömmen med.

    Däremot har du fortfarande kvar problem med avbrott där det tar lite för lång tid att återstarta ljudet. Den typen av problem tror jag har ökat den senaste tiden.
    Jag har trott att det kanske var ett nytt problem som dök upp när det andra löstes, men det kanske är ett helt annat.
    Jag misstänker att det är barnsjukdomar i den nya streaming-plattform som vi håller på att trimma in, ett gigantiskt tekniskt skifte som pågått hela våren där P1 och P3 gick över till den nya tekniken förra veckan.
    1. Förknippar du dessa avbrott med "byte mellan wifi/mobilnät" etc, eller kan de uppstå även vid en stabil uppkoppling?
    2. Testa gärna att höja eller sänka ljudkvaliteten för direktlyssning, och se om det påverkar problemet:
      Min sida -> Ljudkvalitet -> Direktlyssning
    Tack för att du hjälper oss att förstå vilka problem som återstår att lösa!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har skrivit om direktsändningshoppet för några veckor sedan längre upp i tråden men legat lågt sedan dess. Liksom Anette Hemberg vill jag bara fylla i att problemet kvarstår.
    Möjligen inbillat så var det kanske borta i vissa lägen under en period? Nu är det dock väldig tydligt att problemet alltså inte är löst. Som lekman undrar man ju - Hur svårt kan det egentligen vara!?
    Gunnar
  • Hej Gunnar!
    När återkom problemet hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, svårt att säga.
    Oklart om det egentligen var borta, men det förekom absolut under förra veckan
    Gunnar
  • Tack.
    Testa gärna att höja eller sänka ljudkvaliteten för direktlyssning, och se om det påverkar problemet:
    Min sida -> Ljudkvalitet -> Direktlyssning

    Det har hjälpt Thomas här:
    P4 försvinner då och då i iPhone-appen

    Det är inte säkert att hans fel är besläktat med dina avbrott, men att mixtra lite med denna inställning är åtminstone enkelt att testa.
    Annika Webbmaster
  • Tack.
    Jag har mixtrat med det där men det hjälpte inte.
    Gunnar
  • Hej!
    Det här problemet har funnits mycket länge, även om det har förvärrats det senaste halvåret kanske med dessa ständiga hopp till direktsändning när man byter från 5g till wi-fi och tvärtom. Mycket irriterande. 
    Jag lyssnar på P1 hela dagen som jag pausar och fortsätter lyssna från och till. Jag vet att gränsen för paus är 3 timmar (har en önskan om längre tid om möjligt), men redan innan wi-fi-problemen uppkom hoppade den ständigt till direktsändning även innan tretimmarsgränsen.
    Har inte uppfattat något system i detta, möjligtvis att det händer oftare vid längre pauser.
    Tycker generellt att appen fungerar ganska dåligt jämfört med liknande tjänster på marknaden, och det verkar tyvärr inte bli bättre, med mycket buggar och problem genomgående Har ni inte funderat på att byta bolag som levererar tekniken, eller är det kanske inhouse.
    Mårten
  • Hej Mårten!
    Har ni inte funderat på att byta bolag som levererar tekniken, eller är det kanske inhouse.
    Appen är våra egen.

    'Vanliga hemsidan' är mer stabil
    Även vår hemsida är egenutvecklad och fungerar i mobiler. Här hittar du P1 i en variant som, enligt andra lyssnare, inte ger samma problem vare sig med strömmen backad eller i direktläge:
    www.sverigesradio.se/p1

    Övriga kanaler har motsvarande sidor:
    www.sverigesradio.se/p2
    www.sverigesradio.se/p3
    www.sverigesradio.se/p4 (vald P4-kanal)
    www.sverigesradio.se/p4plus

    Men hur funkar 'nya webben'?
    Vi har även en nyare del av hemsidan med alla kanaler:
    www.sverigesradio.se/kanaler

    Den sidan är nyss omgjort och har delvis samma kod som appen SR Play. Att förstå om nya webben, i likhet med t ex P1-sidan, funkar bättre än appen eller om den nya kanalsidan ger samma problem som SR Play hjälper oss att ringa in felet i appen.

    Vi har dock svårt att testa detta själva i och med att vi inte kan återskapa felet ens i appen, där det är uppenbart att flera lyssnare har problem. Ni som har detta fel får därför gärna hjälpa oss genom att lyssna från vår kanalsida. Om det bryts även där, så växla över till en äldre sida med enbart den önskade kanalen.

    Berätta hur det går, eftersom det kan hjälpa oss att förstå (och lösa) felet!
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för svar!
    Betyder det att ni inte kommer satsa på appen framöver i och med att ni verkar vilja lotsa över användarna till webben?
    Själv föredrar jag en app.
    Det är helt otroligt att ni inte upplever problemen själva, när de verkar så vanliga bland användarna. Är det bättre på Android kanske.
    Mårten
  • Hej,
    jag känner verkligen igen mig i Mårtens beskrivning.
    Som lekman undrar man ju hur svårt det kan vara att fixa de här problemen. Om SR nu gör ett omtag ber jag att ni även t.ex. förenklar navigeringen i appen så att den funkar för användarnas vardag (på gående fot, på busshållplatsen, med en tung väska på axeln etc,)

    bästa hälsningar
    Gunnar
  • Håller verkligen med dej Gunnar, har postat synpunkter om förenkling separat. Väldigt plottrigt och man har svårt att backa och hitta bland menyerna då man är på språng. Sista uppdateringen var en klar försämring i detta hänseende.
    Joacim
  • Appen behöver både fungera tekniskt, vilket är vad vi fokuserar på här, och ha ett begripligt gränssnitt. Den frågan ser jag gärna att vi tar under en egen rubrik. Här hittar ni Joacims synpunkter om gränssnittet och mina svar:
    Om navigation och nyhetslistor (iPhone)
    Betyder det att ni inte kommer satsa på appen framöver i och med att ni verkar vilja lotsa över användarna till webben?
    Nej, appen är det sätt att lyssna med mobilen som vi rekommenderar i första hand. MEN vi vill att ni som har problem med appen testar att lyssna från hemsidan av två skäl:
    1. Det kan ge avbrottsfri uppspelning och i så fall är det förstås bättre att ni lyssnar den vägen tills vi har löst problemen med appen.
    2. Vi på Sveriges Radio vill veta hur vår hemsida fungerar hos er eftersom det hjälper oss att förstå problemet bättre.
    Den nyare sidan www.sverigesradio.se/kanaler, som är (tekniskt sett) lik appen, ger oss mest kunskap. Om ni får avbrott vill vi veta det, men ni ska förstås inte fortsätta att lyssna från den sidan, utan lyssna från exempelvis www.sverigesradio.se/p1där det blir en äldre variant av spelaren. Den har länge fungerat bra hos de lyssnare som återkopplat om detta.
    Det är helt otroligt att ni inte upplever problemen själva, när de verkar så vanliga bland användarna. Är det bättre på Android kanske.
    Android har inte detta problem, men där finns det andra förbättringsområden, se här:
    Support för Sveriges Radio Play på Android

    Detta är ett relativt ovanligt problem skulle jag säga, men det allvarligaste vi för närvarande har i iPhone-appen. För er som drabbas spelar det dessutom inte någon roll om ni är helt ensamma eller om det skulle drabba så många som var tjugonde lyssnare, förutom att vi har svårare att förstå problem som är ovanliga och inte vet hur vi ska återskapa dem.

    Det är naturligt att en tråd med rubriken "SR Play hoppar oönskat till direktläge" samlar just er som drabbats. Bra, eftersom vi felsöker mer effektivt tillsammans, men dåligt om ni tror att ni som skrivit här är representativa för alla lyssnare. Mitt intryck är att appen fungerar bra för de allra flesta.

    Jag tror dessutom att ni som har skrivit här har ett par olika underliggande fel, trots att det ger er liknande problem, med tanke på att det hos dig, Mårten, har pågått mycket länge, medan t ex trådstartaren Anette den 23 januari skrev att problemet då hade pågått knappt en månad.
    Som lekman undrar man ju hur svårt det kan vara att fixa de här problemen.
    Det är svårt när vi inte kan återskapa det själva. De fel vi har hittat har vi åtgärdat. Den buggfix som kom med version 25.3.4 hjälpte Joacim och  Anette (som dock har fått en ny typ av ljudbortfall), men samtidigt kvarstår problemen hos flera av er.
    Om SR nu gör ett omtag ber jag att ni även t.ex. förenklar navigeringen i appen så att den funkar för användarnas vardag (på gående fot, på busshållplatsen, med en tung väska på axeln etc,)
    Omtaget rör felsökningen, inte gränssnittet, där jag som sagt ber er att ta diskussionen under en annan rubrik:
    Om navigation och nyhetslistor (iPhone)
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för tålamod, engagemang och pedagogiska svar! 😉
    Mårten
  • Nej Mårten, din förhoppning om bättre funktion på Android uppfylls tyvärr inte.
    Ännu värre blir det om man använder Chromecastfunktionen.
    Jag upplever att testningen av nya releaser har haft låg prioritet under lång tid.
    Det skulle vara intressant att ta del av tankarna bakom användargränssnittet (typ någon form av spec). Om man vet hur det är tänkt att fungera blir det lättare att hjälpa till med test och konkreta kommentarer. 
    En känsla är att vissa variabler, som positionen i det avsnitt som spelas upp, hanteras felaktigt. Ibland anges det i tidsformat, ibland i något annat numeriskt värde.
    Dagge
  • Dagge, jag vill gärna spalta upp Android-problemen och felsöka vidare, men i den här tråden:
    Chromecast
    Annika Webbmaster
  • Hej, har haft dessa problem även jag. Kan hålla med om problematiken - sedan november säkert. Att lyssna på ’direktsändning’ med fördröjning funkar ju inte. Appen hoppade runt utan logik efter ett stopp. Mitt sätt att undgå detta problem var att gå in via Tablå. Tyckte det blev bättre ett tag, men det var kortvarigt.
    Om jag tidigare gick in via Tablån och t ex lyssnade på Studio Ett med en timmes eftersläp kunde jag stoppa (när jag tränade) och sedan startade appen från rätt ställe. Detta har sedan en tid inte funkat. Kan hamna var 17 som helt när jag återgår till lyssnande. Jag hoppar inte mellan mobilens nät och wifi. Ligger ständigt på mobilens. Så hopp mellan nätverk är inte orsaken.
    Utöver detta jobbiga i-landsproblem har jag många synpunkter på appen. Som jag anser bara blir sämre och sämre vad gäller ’usability’. Tidigare var det lättare att hitta de program jag regelbundet lyssnar på. Idag är det hopplöst. Det är väl därför programledarna ibland försöker göra reklam för hur man hittar deras podd.. Men detta är väl en fråga för en annan tråd.
    Cecilia
  • Om jag tidigare gick in via Tablån och t ex lyssnade på Studio Ett med en timmes eftersläp kunde jag stoppa (när jag tränade) och sedan startade appen från rätt ställe. Detta har sedan en tid inte funkat. Kan hamna var 17 som helt när jag återgår till lyssnande.
    Vilken version av appen har du?

    Jag tycker att detta låter som problemet där det är osynk mellan det som visas i spelaren (backad P1-ström) och det som spelas up (live-läget), vilket vi trodde att vi hade löst i version 25.3.4.
    Tidigare var det lättare att hitta de program jag regelbundet lyssnar på. Idag är det hopplöst.
    Du har rätt i att det är en annan fråga, men jag tar ett kort svar här. Se till att följa (hjärtmarkera) programmen så når du "dina" programserier via Min sida -> Poddar jag följer. De nya avsnitten från dessa program hittar du via Nya avsnitt som finns både på Min sida och på sidan Poddar. Här en tråd som är mer relevant för den frågan:
    iPhone appen - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Anette:
    Under den tid jag nu inte upplevde ”direktsändningshoppen” har det istället flera gånger per dag hänt att ljudet försvinner under 5-6 sekunder och sedan kommer tillbaka igen. Jag har trott att det kanske var ett nytt problem som dök upp när det andra löstes, men det kanske är ett helt annat. Jag tog bort och installerade om appen i helgen men det urspr. problemet verkar alltså ändå kvarstå.
    Detta är ett annat problem som vi förhoppningsvis kommer att kunna lösa snart.

    Mårten:
    Jag vet att gränsen för paus är 3 timmar (har en önskan om längre tid om möjligt), men redan innan wi-fi-problemen uppkom hoppade den ständigt till direktsändning även innan tretimmarsgränsen.
    Jag ber om ursäkt över att jag inte tänkte på att gränsen för hur långt du kan backa är tre timmar, men gränsen för hur långt avbrott som hanteras som en paus respektive när appen räknar det som ett stopp och återansluter i realtid är 30 minuter. Så har appen fungerat sedan 2020.

    Vi vet att det finns olika önskemål för hur detta borde fungera. Du vill kunna ha en ännu längre paus, medan många lyssnare skulle önska att spelaren alltid upptar ljudströmmen i direktläget. Jag hoppas att vi framöver kan bygga en inställning så att var och en av oss kan ställa in detta själv, men idag är det alltså en halvtimme som är maximala pausen och tre timmar som är maxgränsen för hur långt tillbaka du kan spola manuellt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu skruvat på en del saker. Problemet med att ljuder "faller bort" i några sekunder som exempelvis Anette beskrev, ska nu vara löst tror vi.
    Annika Webbmaster
  • Ja jag har också haft ideliga avbrott idag både med wifi och 5g. Händer vid efterlyssning av strömmen men inte i poddarna. Tyvärr återupptas inte sändningen heller där den bröts utan man missar det som sägs under avbrottet.

    Nästan olyssningsbart i kombination med dessa ständiga hopp till direktsändning, numera även när man inte har bytt nät utan när som helst. Väldigt tröttsamt att hela tiden och många gånger om dagen leta upp var man var i sändningarna.

    Det är synd att problemen vad det verkar snarare blir fler än färre, det är verkligen en utmaning för humöret och förståndet att använda appen, det är knappt att man orkar göra det längre. Den fungerar tyvärr under all kritik nu om jag ska vara ärlig (och lite gnällig).

    Borde inte SR kunna lite bättre?
    Mårten
  • Jag har haft samma avb som Mårten idag fre 11/4
    Gunnar
  • Ja jag har också haft ideliga avbrott idag både med wifi och 5g. Händer vid efterlyssning av strömmen men inte i poddarna. Tyvärr återupptas inte sändningen heller där den bröts utan man missar det som sägs under avbrottet. 
    Jag har haft samma avb som Mårten idag fre 11/4
    Kvarstår avbrotten även nu på eftermiddagen? Det låter precis som just den typ av avbrott som jag hoppas att vi ska ha löst nu.

    Vi har haft liknande problem en tid, men den senaste veckan har "de tappade ljud-partierna" blivit vanligare och idag har det varit riktigt illa.
    Det är synd att problemen vad det verkar snarare blir fler än färre, det är verkligen en utmaning för humöret och förståndet att använda appen, det är knappt att man orkar göra det längre. Den fungerar tyvärr under all kritik nu om jag ska vara ärlig (och lite gnällig).
    Berättigad kritik är inte gnäll. Vår app fungerar inte som den ska hos er och vi lyckas inte åtgärda det så snabbt som både ni och vi vill.

    Som sagt bör det bli stabilare att lyssna från vår hemsida tills vi har löst detta problem:Båda ska funka. OM det blir problem så vill vi veta det. Testa att lyssna i samma mobil men via hemsidan när ni vill lyssna direkt på en kanal. Detta rekommenderar jag både för er skull (skönt att slippa avbrott) och för vår skull (hjälper oss att ringa in problemen, och vi behöver er hjälp).
    Annika Webbmaster
  • Hej alla!
    Den här tråden är nu så pass lång att den blivit svår att "komma in i" för nya besökare. Mot slutet av dagen kommer jag att låsa den för nya inlägg, men det kommer fortfarande att gå att läsa det vi skrivit.

    Det finns en ny tråd om detta problem med en länk hit, så att vi som vi som felsöker (och intresserade lyssnare) kan se hela bilden:
    Hoppar till direktsändning vid dålig mottagning

    Passa gärna på att berätta hur appen fungerat den senaste veckan, innan jag stänger tråden. (Ni är förstås välkomna att skriva om detta även i den nya tråden!)

    Tack för all hjälp och hoppas att ni får en fin påskhelg!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.