Problem med Androids väckarklocka

Hej, 

Jag får inte mitt alarm att fungera. Jag har gjort allt som står som man ska göra för att ställa in alarm så man vaknar upp av radiokanalen mm valt. Ibland fungerar de, ibland inte. Den ringer en time senare eller inte alls.
Alexandra

Kommentarer

  • Hej Alexandra!

    Gäller detta Android-appen?
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har Android
    Alexandra
  • Sist så kom larmet igång en timme efter vald tid och sen stängdes den av och började spela mitt mobil alarm istället. Jätte knepigt. Skulle gärna vilja ha radion som alarmklocka
    Alexandra
  • Jag byter rubrik från Väckarklockan till Problem med väckarklockan i Android, så att andra lyssnare med liknande problem enklare kan hitta hit.

    Här har jag försökt hjälpa Eva och Rolf som också har haft problem med väckarklockan:
    Väckarklocka i SR-app på Android

    Hos dem är det dock ett annat problem. Deras alarm startar vid rätt tid, men det blir sällan klockradio som hörs, utan mobilens inbyggda alarm.

    Inställning att testa om du har Samsung
    Om du har en Samsung, så skulle jag rekommendera att du testar en inställning som endast finns hos dem och som jag vet kan ge problem med appens funktioner:
    1. Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
    2. Lägg till Sveriges Radio i listan för Appar aldrig i automatisk vila
    Om appen Sveriges Radio saknas i listan över appar du kan välja, så behöver du ändra en annan inställning först:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Optimerad.

    Återkom och berätta om inställningen "aldrig i automatisk vila" påverkar problemet, eller om det inte går att följa min beskrivning för att det ser annorlunda ut hos dig.

    OBS: 
    Ifall du använder en mobil från en annan mobiltillverkare så ska du inte ödsla tid på att leta efter denna specifika "Samsung inställning", utan får återkomma så undersöker vi detta närmare.
    Annika Webbmaster
  • Så blir det för mig ochså, mitt inbyggda alarm signal sätts igång fast den valde en annan låt som jag inte hade valt då när den väl funkade och ringde den tid den skulle. Sen dom andra gångerna har den inte sätts igång alls, eller en timme senare
    Har gjort allt. Känns som det är en bugg i radio appen
    Alexandra
  • Jag har en Huawei P20

    Alexandra
  • Ok!

    I Huawei finns det många olika inställningar som kan göra så att en app inte funkar korrekt i bakgrunden, se här:
    Huawei | Don’t kill my app!

    Jag vill börja med att undersöka en batteriinställning. Se om detta funkar:

    Appen Inställningar > Appar > Sveriges Radio > Batteri > Optimera batterianvändning > välj Inga begränsningar eller Ej optimerad

    Gick den inställningen att hitta? Och gör det skillnad? Om inte, så återkom, för det finns fler saker att se över.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur går det för dig?
    Annika Webbmaster
  • Går inget vidare tyvärr. Men ska testa igen
    Alexandra
  • Hej, 

    Vi tror nu att det kan fungera. När vi stängde av smart optimizer så fungerade det. 
    Jag får se imorgon bitti om det funkar som det ska då också.
    Alexandra
  • Idag ringde alarmet fast 4 minuter senare.
    Alexandra
  • Det låter lovande, men är ju fortfarande för osäkert för att du ska kunna lita på att du verkligen vaknar vid den tid du har tänkt dig. 

    Jag rekommenderar därför att du ställer ett reserv-alarm med mobilens inbyggda väckarklocka som ringer kanske 10 minuter efter klockradion.

    Det finns fler inställningar att se över som eventuellt kan förbättra alarmet ytterligare. Vill du att vi fortsätter att se över dessa, eller är du trött på att leta i mobilens olika menyer och nöjer dig med att det trots allt fungerar betydligt bättre nu än vad det gjorde för en vecka sedan?
    Annika Webbmaster
  • Skulle ju helst vilja att det ska fungera helt fel fritt så jag kan använda den. Men det är samma för min make och han har Samsung S21.
    Alexandra
  • Ok!

    En annan sak ni båda kan se över är aviserings-inställningarna, som bör vara rätt lika i Samsung och Huawei.

    Gå in under i mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier

    Se till att Väckarklocka är påslagen.

    Om inställningen Aviseringskategorier saknas, så behöver du slå på inställningen Hantera aviseringskategorier för varje app. Det alternativet bör i så fall ligga under Inställningar -> Aviseringar -> Avancerade inställningar

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Nu startade den inte alls.  Sen när jag öppnade mobilen/displayen då sätts alarmet på men när jag sen skulle stänga av började ett annat alarm och det var inte ett alarm som jag hade valt utan ett som redan finns i mobilen, var inte min valda alarm signal samt att jag inte ens hade sätt ett dubbel alarm. Så det vart ju jätte konstigt. Hade bara valt just radion som väckning alternativ.
    Så blev det igår också när jag tänker efter. Det ringde inte fören jag öppnade displayen då också
    Känns ju inte rätt att man ska behöva ändra en massa grejer för att få igång radio. Den är inte i viloläge och har alla behörighet
    Alexandra
  • Suck!

    Då byter vi spår helt, tycker jag. Testa en annan app, exempelvis denna gratis-app, som ska ha en väckarklocka och där du kan välja våra kanaler:
    Radioplayer - Radio & Podcast – Appar på Google Play

    (Det finns fler liknande appar, men just denna är framtagen av folk i "radiobranschen" och bör vara välfungerande.)

    Jag hoppas att den väcker dig på ett bättre sätt än vår egen app!

    Bra att veta:
    Vi planerar att byta ut spelaren i appen, och i bästa fall löser det problemet med klockradion. Om inte, så kan vi felsöka bättre än vad vi gör nu, för idag vill vi inte lägga utvecklarnas tid på att lösa problem i en spelare som snart ska ersättas.
    Annika Webbmaster
  • Så då var det alltså inget fel på mina mobilinställningar. Onödigt att jag har hållit på så här, när felet har legat hos er hela tiden.

    Det hade varit bra att veta från början – då hade jag kunnat spara all tid jag lagt på att ändra fram och tillbaka.

    När ska den bytas ut? Jag hoppas verkligen att den fungerar bättre då.

    Jag ska också kolla upp den andra appen.
    Alexandra
  • Jag tror fortfarande att det går att få vår app att funka med rätt inställningar, men eftersom det finns så pass många saker som kan ställa till det (se här: Huawei | Don’t kill my app!) och jag inte vet vilken eller vilka av alla inställningar det är som gör att vår app stängs ned när den hamnar i bakgrunden så att väckarklockan inte funkar, så tyckte jag att det är bättre att avbryta försöken med inställningar och istället testa en annan app.

    Så många saker har vi inte kollat upp. Det rör sig om tre förslag på inställningar, varav det endast är två inställningar som jag bett dig kika på:
    • 28 oktober tipsade jag om en inställning som bara gäller Samsung-mobiler, och skrev:
      "Ifall du använder en mobil från en annan mobiltillverkare så ska du inte ödsla tid på att leta efter denna specifika "Samsung inställning", utan får återkomma ..."
    • 29 oktober tipsade jag om  att undvika batterioptimering, en inställning som även är bra för appens övriga funktion, så att du ändrade detta är bra
    • Den 5 november tipsade jag om att se till att aviseringen för väckarklockan är påslagen
    Spelarbytet har vi ingen tidplan för, men om jag får gissa, så kommer det nog att ske i februari-mars.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.