På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Kvarstår problemet hos dig?
(Frågan gäller alltså den tjänst vi skriver om här: Lyssna på Sveriges Radio i Sonos-appen)
Sonos har lite motvind efter uppdateringen av appen förra året
PressReader.com: Sonos Finally Hits the Hard Reset Button
mvh
Fredrik
SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app
Hoppas att det problemet kan lösas framöver!
Den senaste tidens problem med vår Sonos-tjänst, som de vi nyligen löste med S1 har ingen direkt koppling till turbulensen hos Sonos.
Samma fel förra veckan, vad göra?
Mitt intryck är att det främst är under helger som detta blir liknande problem. Har du samma bild?
Har inga Sonos-problem nu, men i helgen var jag tvungen att "starta om" Sonos-appen för att få tillgång till SR.
Leif
Leif
Jag noterar att problemet åter visade sig under helgen.
Har omstart av Sonos-appen hjälpt även nu?
Nja,vet inte . Avinst SR i Sonos på lördagskvällen. Återinst. SR nästa dag (söndag), och då funkade allt till full belåtenhet! Och även idag....
Leif
Tack för att du berättar vad som hjälpt dig!
Varför funkar inte SR i mina Sonoshögtalare
Inte hjälper "tvingad omstart" heller.
Sö f.m.= raderade Sonosappen, återinstallerade och återaktiverade SR.
Nu är allt som det ska vara igen!
Nu håller vi tummarna
Leif
Hej!

Jag håller med Fredrik om att det är märkligt att att detta fel ofta drabbar några av er, medan andra inte har samma problem.
Är det bara vår tjänst som saknas när ni får detta problem? Alltså denna där ni kan nå både Direkt (alla våra kanaler) och Poddar & Program?
Sveriges Radio på Sonos | Sonos
Om ni är i Sverige finns det fler sätt att lyssna på våra, exempelvis via tjänsten Sonos Radio eller via Tunein. Är dessa tjänster tillgängliga när vår tjänst inte går att nå i Sonos-appen?
"Felkodad P1" stod det i Sonosappen!
Testade P4, det gick bra.
Provade P1 , nu funkar det igen !
Leif, hoppas att även du har möjlighet att lyssna via Sonos Radio-tjänsten om/när det blir nya problem med vår tjänst - både som ett sätt för dig att snabbt kunna lyssna och för att vi ska få en tydligare bild av vad det egentligen är som inte kan laddas hos er!
Mats Från Lidköping igen... Efter flera veckors fungerande så är SR appen tom i sonos s1 igen. Verkar ju vara I samband med helg? Extra konstigt när den funkat i flera veckor.
Tunein funkar. P4 skaraborg.
Info:
tidigare i veckan (onsdags?) hade sonos problem med att spela vanliga spellistor (spotify via sonos), ingen connection, några av mina enheter s1 försvann från min Anläggning. Kanske inte har med detta att göra men ville ändå ge er infot.
Lördagar mao något som händer för några av oss.
😀
Mats
Inga kanaler, inga poddar, allt dött!
Eva
/Rogge
SR har återigen förlorat kontakten med Sonos S1 app. Hos oss har det funkat sedan problemen i januari, men nu är SR helt tom i Sonos. Förra gången det var fel så kunde man iallafall se och försöka använda Beta…
Tack för att ni snabbt berättar när det är problem.
Hos Leif återkom vår Sonostjänst på förmiddagen i lördags. För Mats var den tillbaka under söndag morgon.
- Gjorde ni något speciellt för att den skulle återkomma?
- Saknas Sveriges Radios tjänst fortfarande hos någon av er andra?
Flera av er som drabbades nu i helgen skriver att ni har S1 (den äldre varianten, "Sonos S1 Controller"). Är det någon av er som hade detta problem med S2 (den app som endast kallas "Sonos")?Ikonerna för respektive app:
Har ni Sonos-appen på iPhone, Android, Windows eller Mac?
(förutom att sätta på kaffebryggaren 😀
Allt var tillbaka "automatiskt"
Något verkar ju då hända lördagar o söndagar.
Mats har S1 på android (samsung)
Mvh Mats
Lidköping
I lördags kl 09 avinst. jag SR-tjänsten, återinst. på fm. Simsalabim, allt tillbaka och så har det varit sen dess!
Allt funkar idag måndag,.....
Leif
Jag gjorde inget alls för att det skulle börja fungera utan plötsligt gjorde det bara det ändå. Jag kör visserligen S2 men undviker avsiktligt att uppdatera till den nya versionen av appen.
För mobiler är den högsta lasten "pendlingstid" på vardagar, men just Sonos bör ha fler användare under kvällar och helger, i och med att det är en enhet som man använder i hemmet. Kan antalet samtida användare skjuta i taket för någon del av systemet? Just detta med helgerna är lite skumt och får mig att fundera över om det skulle kunna vara något med lasten (många som vill lyssna samtidigt på Melodikrysset?) som spelar in.
Jag noterade också på lördagen att era kanaler (eller åtminstone P4 Stockholm som jag kollade) fungerade genom tre andra tjänster i Sonos. Är det andra strömmar än de som används i er tjänst?
En annan sak jag kollade men som inte signalerade något problem för SR då var Sonos statussida för tjänster. Jag vet inte vad och hur de övervakar men den brukar annars vara tillförlitlig för när tjänster är tillgängliga.
Felet drabbar, enligt min bedömning, relativt få lyssnare åt gången. Med tanke på hur många som hörde av sig när vår tjänst hade certifikatproblem i S1, så skulle ett problem som drabbar alla med S1 och S2 leda till många fler reaktioner.
Har du Sonos-appen på Android eller på iPhone?
för din kännedom: i Sonos2appen finns SR men men är oåtkomligt!
Får gå omvägen via Dina tjänster, SR, välj Direkt, direktsända kanaler.
kanske sosnos interna problem?
Bra att du kan nå vår tjänst via den väg du beskriver. Det låter som om det är på Sonos sida felet ligger, men osvuret är bäst.
Har någon annan samma problem?
Jag kör S2 men har inte uppgraderat till den nya appen eller systemprogramvaran utan mitt system är just nu likadant som alla S2-användares var innan den nya appen släppes i början av maj förra året. Sonos-appen är egentligen bara en fjärrkontroll så det är nog sällan den är den egentliga felkällan.
Jag använder mycket sällan Sonos-appen (iPhone) alls för att starta radiolyssning utan snarare bara knapparna på de fysiska enheterna eller, mer sällan, Sonos datorapp (Windows) som inte heller har uppdaterats. Jag märker däremot oftast problemet på att mitt Sonos har radioväckningar förinställda. När jag ibland inte vaknar till radion utan Sonos väckningssignal så antar jag det som att problemet normalt är på serversidan eftersom mitt system har sett exakt likadant ut nu under drygt tio månader. Tekniskt kan det förstås också vara ett internet-problem men fiberbredbandet brukar enligt min erfarenhet vara väldigt stabilt hos mig.
Jag tror på din teori om ett dimensioneringsproblem av er tjänst så att ni slår i kapacitetstaket av strömmande lyssnare på lördag förmiddag och att därför inte alla alltid får kontakt. Man skall dock möjligen vara lite försiktig med att bedöma aktiviteten här som en säker indikator på exakt hur stort problemet är för S2. Eftersom S2 också har haft en hel del andra problem nu under 10 månader med saknade funktioner, buggar och att det ställer högre krav på användarens lokala nätverk så kan det vara så att S2-användarna är mer luttrade och resignerade. Normalanvändarna saknar också teknisk insikt nog att förstå vad som egentligen är deras problem så allt skylls på "det där j**la Sonos" oavsett vad det är som inte fungerar.
Vi kommer att byta server-miljö för Sonos-tjänsten. Efter den flytten hoppas vi att vi kan få lite bättre kapacitet att "skala upp" om detta är orsaken till problemet på helgerna, vilket även utvecklarna tror.
Leif:
Har det löst sig hos dig? En av mina kolleger skrev igår att det såg lugnt ut i hans felloggar, men tillade: Pelle:
Tack för påminnelsen om att vår Sonos-tjänst kan startas med fysiska knappar också.
Eftersom de lyssnare som hittills har nämnt vilken mobil de använder har haft Android, ville jag kolla om detta kan vara en gemensam nämnare. Bra att vi helt kan stryka det spåret! Bra poäng. Vi hade dock även kortvariga problem i januari som drabbade S2, och fick då ett mycket högre inflöde av felrapporter än vid detta "helg-problem", så helt uppgivna har de inte blivit, tack och lov 😀
Som sagt är detta troligen ett dimensionerings-problem och vi hoppas att ni snart slipper drabbas av det.
Avinst. SR. Återinst. SR ! Inget hände
Hoppas på bättring till söndag.
Även SR appen i S1 (android)i Lidköping lyser med sin frånvaro kl 23:40
Lyssnat på den från morgonen o fram på dagen utan problem. Men nu borta.
Gissar att få lyssnar såhär dags jämfört med morgon/fm.
Good night
Mvh Mats
För den som vill lyssna på SR-kanaler i Sonos även när Sonos egna tjänst är nere som nu så finns många av dem tillgängliga i myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio. Om ni inte ser de tjänsterna så är det bara att lägga till någon eller alla av dem och börja lyssna. Det är alltid bra att ha alternativa möjligheter. Då blir man ofta mindre sårbar när det är störningar.
SR på S1 (android) tillbaka 07:40 söndag morgon.
Mvh mats
SR också tillbaka här på S2 (IPhone) söndag morgon.
Mvh, Anna
Leif
I ett försök att skoja till det skrev jag först att helgstrul har blivit bli vardag numera. Det är dock inte ett dugg kul med tekniska problem, så jag bestämde mig för att inte skriva nåt så fånigt. Mycket bra tips. myTuner Radio tror jag dessvärre inte fungerade hos de lyssnare med S1 som testade i januari, men Tunein och Sonos Radio (den senare baseras på Tunein) ska funka även där. Tunein funkar dock inte ifall ni befinner er utanför Sverige:
Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
Även MyTuner Radio ska för övrigt blockeras utomlands, men jag tror inte att den blockeringen har kommit igång ännu. För lyssnare utomlands är det därmed extra viktigt att vår vanliga Sonos-tjänst blir mer tillförlitlig.
Nix. Vi gör sällan planerade tekniska förändringar en helg, eftersom det bör finnas gott om folk på plats om det uppstår problem. Jag har bett den kollega som berättade om planerna att förvarna innan vi ändrar något och han svarade: Bra att veta är att denna vecka har inletts med en hel del instabilitet som påverkar flera olika tjänster, inklusive Sonos. Vi arbetar på att lösa detta.
Lördag morgon fungerar allt igen.
Lördag kväll fungerar inte SR längre, endast P3 Via Tune In.
Tråkigt, det har ju funkat u.a. i 2 veckor dygnet runt.
Leif
Lidköping här.
SR syns i s1 men kan inte ansluta....
Mvh mats
Hej Mats!

Detta är förmodligen en följd av problem med "webb-utsändningen" som drabbar alla våra tjänster. De akuta problemen idag är enkla för oss att återskapa och vi arbetar för att lösa dem, se här:
Problem att lyssna i Sveriges Radios app och sajt
Fungerar länkarna under Beta bättre, eller blir det samma problem?
Finns även aptX-kodek som klarar 352kbps men det har jag aldrig testat.
Philips NP2900: Endast P4 Plus funkar
Markus: Du har rätt, även ditt inlägg ligger lite utanför ämnet, men du riktar dig ändå till andra med Sonos-problem, så jag låter det ligga kvar i tråden.
Många som skriver här inne har investerat tid och pengar i att få sina Sonos-system att funka, och uppskattar dem (när de fungerar som det är tänkt). Att växla över till något alternativt system är därmed förmodligen inte det tips som de flesta i tråden ser som en tänkbar lösning.
Sveriges Radios jobb blir därmed att få vår egen tjänst Sonos-appen att funka så bra vi kan! Där finns det fortfarande ett kapacitetsproblem som gör att tjänsten av och till blir tom på det vis lyssnare har beskrivit.
Det ska vi förstås lösa. Vi kommer att genomföra det byte av servermiljö som jag flaggade för redan den 20 mars, men nyckelpersoner som behövs för det bytet har fått en del "akuta sidopuckar" att ta hand om som gör att serverbytet drar ut på tiden.
Tack för ert tålamod. Ni är inte bortglömda.
Hej!



Vi har nu genomfört serverbytet och laddat upp en ny version av vår Sonos-tjänst som pekar mot den nya miljön. Versionen 1.1 är under review hos Sonos:
Vi har inte uppdaterat denna tjänst förr och jag vet därför inte hur lång tid det tar för Sonos att godkänna en förändring. Jag vet inte heller om tjänsten sen uppdateras automatiskt hos er, eller om ni behöver göra någon manöver - men det märker vi.
Hur som helst har jag frågat om det finns något enkelt sätt att se om ni har fått den nya varianten, och det finns det, men skillnaden är minimal.
Den nya tjänsten har en lite annorlunda logga, utan den spegel-effekt som gamla loggan hade. Det blir nu samma logga som vi använder för mobilapparna:
Den "gamla" (nuvarande) loggan ser istället ut så här:
Jag hoppas att skillnaden i funktionalitet är något tydligare och att ni framöver slipper drabbas av att tjänsten blir tom under helger. Jag hoppas även att review-processen går snabbt så att ni snart får del av den nya versionen.
Nyfiken: Ser ni om ni har fått den nya versionen av vår Sonos-tjänst? Den ser alltså ut som vanligt, förutom att loggan saknar "spegel-effekt".
Såg denna tråd och kan informera att för mig (Bo i McKinney Texas) så har jag fortfarande SR App logga med spegel effekt i min Sonos S1 via Android.
Samma gäller även för min Sonos (S2) setup.
Har inte haft några uppspelnings problem nyligen, både Beta och Direkt har fungerat fint för mig senaste tiden
Mvh
-Bo
För er utomlands saknas ju alternativen att lyssna via andra tjänster när vår tjänst inte funkar, så det var trevligt att höra att tjänsten på det hela taget varit stabil hos dig, Bo!
Jag har inte hunnit fråga idag, men igår eftermiddag var den nya versionen fortfarande "in review". Jag frågade då om den kommer ut automatiskt till er lyssnare, eller om ni behöver göra något för att få den (typ ta bort och lägga till vår tjänst). Min Sonos-expert-kollega Kalle svarade: Det vore mycket skönt om den nya tjänsten kommer innan helgen så att vi ser att allt fungerar som under våra tester medan det är folk på plats. (Det går att testa mycket, men inte alla kombinationer av enheter, mobiler etc, så vi är lite på tårna ...)
Lö kväll 23.50 lyser hela SR utbud med sin frånvaro. Allt har ju fungerat felfritt i flera veckor.
Typiskt fredagkväll..!
Vid midnatt är allt tillbaka igen!
Ska man skratta eller gråta?
"Inga innehållsposter tillgänglig"
Så ser det ut i Sonosappen och SR
Leif Nilsson
SR P3 via tune in funkar, inget annat!
Leif Nilsson
SR appen tom i sonos s1 android.
Speglade loggan.
Har funkat klockrent i många veckor.
Även med att den visar info om låtar som spelas mm. Tack för det.
Hoppas det funkar imorgon bitti 😀
Mvh Mats
I förmiddags berättade min kollega att vår förändrade Sonos-tjänst fortfarande var under granskning. Vi får hoppas att den snart blir godkänd så att vi kan dimensionera serverkapaciteten efter era behov!
Detta är vad som erbjuds av SR i Sonosappen söndag kväll/natt 00.20
Det är påfrestande...
Leif
"Det fick inte att spela upp P1"
Avslutningen till Sveriges Radio bröts.
Hur kul är det ...
Leif
Samma uppträdande i Sonosappen som i torsdags kväll.
Fredag kväll fungerade allt till fullo!
Leif
Leif
Andas djupt.
Dessvärre har vår förändrade tjänst (som vi hoppas kan lösa problemet) inte har blivit godkänd ännu. Vi fick bakläxa för att bilder inte laddades. När vi själva tittade på det så funkade allt som det ska, så jag hoppas att det snart är godkänt ...
För din kännedom
Idag på morgonen funkar allt till full belåtenhet igen.
Även om problemen brukar gå över efter några timmar, så är det ju väldigt jobbigt att ha en tjänst som av och till lägger av på detta vis.
Glad midsommar kl 00.08!!
Alltså omöjligt att lyssna på P1 lördag kväll.
Nu är jag trött på SR i Sonosappen
Nu verkar detta (Sonos App tom, Inget SR Innehål) ha spridit sig även till mig i Texas på Midsommardagen 21 Juni 16:15 Lokal tid (CST-6), så 23:15 Svensk tid.
Såg senaste post från Leif Nilsson (Lö 23/6), och tänkte att jag skulle kolla här hos mig.
Noterade då att även för mig så fanns det ingen innehållsförteckning när jag gick till SR via min Sonos app på Android.
Hittar inget innehåll och försöker man köra tidigare fungerade program/kanal så indikerar det
Unable to play ' P4 Stockholm'.
Detta gäller för både "gamla" Sonos S1 appen och även nya Sonos (S2) app , se inkluderade C&P.
Notera också att pågående "stream" fungerade fortfarande, min köks set-up (S1) fungerade och körde fortfarande P4 Stockholm, dock då jag stannade på enhet och försökte starta om så slutade även den att fungera, går nu inte heller att starta via App.
Har inte noterat detta problem tidigare, så det verkar vara något nytt.
Beter sig liknande som Sonos/SR problem från Jan-Feb då SR inte gick att lyssna utomlands.
Hoppas på snabb lösning
Undrar om det är någon SR (Sonos?) updatering som sker runt midnatt (svensk tid) som skapar/löser problem
Då det verkar ofta ske runt midnatt.....
Vi tror att detta är ett kapacitetsproblem och för att lösa det har vi byggt en ny version av tjänsten som vi laddade upp för en månad sedan, men fortfarande inte har fått godkänd.
Mina kolleger på utvecklarsidan arbetar dock på, och jag håller tummarna för att den nya versionen av vår tjänst snart kommit ut till er och löser problemen.
Jag påminner om att det, när vår tjänst inte går att nå, ska gå att lyssna i Sonos via andra tjänster som Sonos Radio. (Dessvärre fungerar detta inte för lyssnare utomlands. Ni kan endast lyssna via våra egna tjänster, som mobilappen Sveriges Radio Play.)
Mitt Sonos kan inte spela upp varken P4plus, P4 Jönköping, P4 Stockholm eller P4 Västernorrland.
Det är något som är fel med den s.k. "Sveriges Radio appen".
Detta händer var och var annan dag.
Mycket besviken
Tomas
Är det samma problem som ovan, där tjänsten är tom, eller är det ett annat fel som vi behöver felsöka separat?
Det finns ett antal inlägg från en som heter Leif Nilsson ovan. Jag tror att det är samma problem. Det är på kvällarna som jag stött på problemet. Jag har tidsinställt att P4plus ska starta kl. 22:30. Ibland fungerar det, men ibland så går det inte heller att start det manuellt. Jag har också tidsinställt till kl. 08:30. Även om det krånglat på kvällen så fungerar det OK på morgonen efter.
Hoppas att ni hittar felet. För mig så är det sena kvällar som det även verkar vara för nämnde Nilsson, och det gäller inte specifikt P4plus utan appen SverigesRadio.
Tomas
Detta är något vi försöker lösa genom att uppdatera tjänsten. Jag försöker ta reda på hur det går med den uppdateringen!
Sö kväll före 20.00 var det återigen "tomt" i Sonosappen gällande SR.
Har fungerat flera veckor u.a. men inte ikväll !
Leif
Efter att jag använde"tvingad avslutning" av Sonosappen funkar SR igen!!
Är det fel på mig eller Sonosappen
Leif
Har du fortfarande den gamla loggan med "spegeleffekt" (vänster på bilden nedan), inte den nya?
Men i telefonen är det den nya SRloggan
Leif
Tjänsten i Sonosappen är fortfarande inte uppdaterad, men snart blir det av! Uppdateringen är schemalagd att ske imorgon, onsdag. (Sonos går förmodligen efter amerikansk tid, så det blir nog natten mot torsdag.)
De verkar ha testat allt mycket grundligt, så förhoppningsvis så ska övergången till den nya versionen av vår tjänst ske smärtfritt. Ni som lyssnar borde egentligen endast märka att tjänsten får en ny ikon.
Om problemet vi haft med tom app försvinner i och med detta vet vi förstås inte än, men vi hoppas och tror det.
Inget SR i Sonosappen, endast nya loggan!
Vi avvaktar....
Någon åtgärd som kan vidtagas?
Startskärm > Dina tjänster > Hantera
(Första gången detta har hänt mig, vanlig Sonos-app, ej S1, både Android och iOS.)
Äntligen kom den!
Den uppdatering vi har väntat på sedan flera månader (där både vi på SR och Sonos ligger bakom dröjsmålet) har alltså äntligen kommit till flera av er. Jag hoppas att vi snart får allt att fungera också.
Enligt Sonos kan det dröja i upp till 24 timmar innan uppdateringen märks hos alla, så några av er kanske inte har fått det nya ännu?
För Pelle funkade tjänsten direkt, och några av er andra har hittat sätt att lösa detta helt eller delvis. För er som inte får igång vår tjänst, kommer ett råd:
"Vaktmästarn" och andra omstarter
Testa att starta om både Sonos-enheter och routern genom det som kallas "vaktmästar-reset", vilket innebär att ni drar ur strömsladden, väntar 15 sekunder och sen sätter i sladden igen. Den typen av mer abrupt omstart triggar uppdateringar och hämtar in aktuell data och eventuella uppdateringar på ett annat sätt än vid en mer "ordnad" omstart med av- och på-knapp.
Starta även om Sonos-appen.
Återkom och berätta hur det går för er, för vi är nyfikna.
Leif
Faran är dock inte över, eftersom vi nu bara vet att den nya versionen av appen fungerar, men inte är säkra på att den funkar som vi hoppas och inte hux flux blir tom.
Till skillnad från den gamla versionen kan vi i den nya tjänsten enkelt "skala upp" antalet samtida användare vid behov. Vi har faktiskt redan hunnit göra det en gång, men fortsätter att övervaka så att tjänsten klarar trafiken.
(Man kunde såklart köra SR via TuneIn, men det är ju inte riktigt samma sak 😉)
//Martin
Skönt att det verkar fungera som vi vill nu hos många av er!

Om någon av er har svårt att komma åt vår uppdaterade Sonos-tjänst eller märker andra problem, så får ni gärna berätta om det under dagen. Jag tänker nämligen ta semester de närmaste tre veckorna och stänger ned forumet från 17-tiden idag fram till den 25 augusti.
Under den perioden går det inte att skriva nya inlägg eller kommentera i de trådar som finns. Gamla trådar går dock att läsa, men kan vara svåra att hitta till. Länk till en tråd du själv har skrivit i finns på två ställen i aviseringsmejlet du får när någon skrivit i tråden:
Om det blir problem, så påminner jag om att det, i Sverige, även går all lyssna på våra kanaler via andra Sonos-tjänster, som Sonos Radio eller Tunein.
I slutet av augusti följer jag upp hur det har gått för er!
Hur har det gått de senaste tre veckorna? Har ni stött på de gamla problemen med tom SR-tjänst, eller rent av stött på nya konstigheter som vi bör se över, eller har problemet lösts genom vår uppdatering av tjänsten?
Leif
Tack för snabb återkoppling och tack igen för ert tålamod och hjälpen att förstå problemet.