På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Återkom hit, Sonos: SR:s tjänst är tom - Forum för teknisk support, om problemet kvarstår hos dig.
Olof har ett annat fel som jag har flyttat till en egen rubrik:
Googles rösttjänst i Sonos: Tysta nyheter
Sonos har lite motvind efter uppdateringen av appen förra året
PressReader.com: Sonos Finally Hits the Hard Reset Button
mvh
Fredrik
SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app
Hoppas att det problemet kan lösas framöver!
Den senaste tidens problem med vår Sonos-tjänst, både det som denna tråd handlar om och de nu lösta problemen med S1 har ingen direkt koppling till turbulensen hos Sonos.
Samma fel förra veckan, vad göra?
Kom tillbaka till Lidköping efter en veckas semester.
Nu har SR kommit tillbaka till min S1.
😀
Mvh mats
- Fungerar allt som det ska nu?
- Mitt intryck är att det i synnerhet har varit under helger som detta problem uppstår. Har du samma bild av problemet?
Mats:Skönt att vi äntligen kan lägga de besvären bakom oss!
Har inga Sonos-problem nu, men i helgen var jag tvungen att "starta om" Sonos-appen för att få tillgång till SR.
Leif
Leif
Jag noterar att problemet åter visade sig under helgen.
Har omstart av Sonos-appen hjälpt även nu?
Nja,vet inte .
Avinst SR i Sonos på lördagskvällen.
Återinst. SR nästa dag(söndag), och då funkade allt till full belåtenhet!
Och även idag....
Leif
Tack för att du berättar vad som hjälpt dig!
Varför funkar inte SR i mina Sonoshögtalare
Inte hjälper "tvingad omstart" heller.
Sö f.m.= raderade Sonosappen, återinstallerade och återaktiverade SR.
Nu är allt som det ska vara igen!
Nu håller vi tummarna
Leif
Hej!

Jag håller med Fredrik om att det är märkligt att att detta fel fortfarande drabbar några av er, medan andra inte har samma problem.
Är det bara vår tjänst som saknas när ni får detta problem? Alltså denna där ni kan nå både Direkt (alla våra kanaler) och Poddar & Program?
Sveriges Radio på Sonos | Sonos
Om ni är i Sverige finns det fler sätt att lyssna på våra, exempelvis via tjänsten Sonos Radio eller via Tunein. Är dessa tjänster tillgängliga när vår tjänst inte går att nå i Sonos-appen?
"Felkodad P1" stod det i Sonosappen!
Testade P4, det gick bra.
Provade P1 , nu funkar det igen !
Leif, hoppas att även du har möjlighet att lyssna via Sonos Radio-tjänsten om/när det blir nya problem med vår tjänst - både som ett sätt för dig att snabbt kunna lyssna och för att vi ska få en tydligare bild av vad det egentligen är som inte kan laddas hos er!
Mats Från Lidköping igen...
Efter flera veckors fungerande så är SR appen tom i sonos s1 igen.
Verkar ju vara I samband med helg?
Extra konstigt när den funkat i flera veckor.
Tunein funkar. P4 skaraborg.
Mvh mats
Inga kanaler, inga poddar, allt dött!
Info: tidigare i veckan. Tror det var i onsdags? Så hade sonos problem med att spela vanliga spellistor (spotify via sonos), ingen connection, några av mina enheter s1 försvann från min Anläggning.
Kanske inte har med detta att göra men ville ändå ge er infot.
Lördagar mao något som händer för några av oss.
😀
Mats
Eva
/Rogge
SR har återigen förlorat kontakten med Sonos S1 app. Hos oss har det funkat sedan problemen i januari, men nu är SR helt tom i Sonos. Förra gången det var fel så kunde man iallafall se och försöka använda Beta…
Tack för att ni snabbt berättar när det är problem.
Hos Leif återkom vår Sonostjänst på förmiddagen i lördags. För Mats var den tillbaka under söndag morgon.
- Gjorde ni något speciellt för att den skulle återkomma?
- Saknas Sveriges Radios tjänst fortfarande hos någon av er andra?
Flera av er som drabbades nu i helgen skriver att ni har S1 (den äldre varianten, "Sonos S1 Controller"). Är det någon av er som hade detta problem med S2 (den app som endast kallas "Sonos")?Ikonerna för respektive app:
Har ni Sonos-appen på iPhone, Android, Windows eller Mac?
(förutom att sätta på kaffebryggaren 😀
Allt var tillbaka "automatiskt"
Något verkar ju då hända lördagar o söndagar.
Mats har S1 på android (samsung)
Mvh Mats
Lidköping
I lördags kl 09 avinst. jag SR-tjänsten, återinst. på fm. Simsalabim, allt tillbaka och så har det varit sen dess!
Allt funkar idag måndag,.....
Leif
Leif, är det på Android du har Sonos-appen?
För mobiler är den högsta lasten "pendlingstiden" på vardagar (har jag för mig), men just Sonos borde ha fler användare under kvällar och helger, i och med att det är en enhet som man använder i hemmet. Kan vi skjuta i taket för någon del av systemet? Just detta med helgerna är lite skumt och får mig att fundera över om det skulle kunna vara något med lasten (många som vill lyssna samtidigt på Melodikrysset?) som spelar in.
Jag noterade också på lördagen att era kanaler (eller åtminstone P4 Stockholm som jag kollade) fungerade genom tre andra tjänster i Sonos. Är det andra strömmar än de som används i er tjänst?
En annan sak jag kollade men som inte signalerade något problem för SR då var Sonos statussida för tjänster. Jag vet inte vad och hur de övervakar men den brukar annars vara tillförlitlig för när tjänster är tillgängliga.
Här är det en annan typ av fel. Hela tjänsten (inklusive poddar och nyheter) försvinner tillfälligt. Felet kan inte drabba alla. Med tanke på hur många lyssnare som hörde av sig när vår tjänst hade certifikatproblem i S1, så skulle ett problem som drabbar alla med S1 och S2 avspegla sig väldigt tydligt i forumet.
Har du Sonos-appen på Android eller på iPhone? (Android verkar vara överrepresenterad i detta fel.)
för din kännedom: i Sonos2appen finns SR men men är oåtkomligt!
Får gå omvägen via Dina tjänster, SR, välj Direkt, direktsända kanaler.
kanske sosnos interna problem?
Bra att du kan nå vår tjänst via den väg du beskriver. Det låter som om det är på Sonos sida felet ligger, men osvuret är bäst.
Har någon annan samma problem?
Jag kör S2 men har inte uppgraderat till den nya appen eller systemprogramvaran utan mitt system är just nu likadant som alla S2-användares var innan den nya appen släppes i början av maj förra året. Sonos-appen är egentligen bara en fjärrkontroll så det är nog sällan den är den egentliga felkällan.
Jag använder mycket sällan Sonos-appen (iPhone) alls för att starta radiolyssning utan snarare bara knapparna på de fysiska enheterna eller, mer sällan, Sonos datorapp (Windows) som inte heller har uppdaterats. Jag märker däremot oftast problemet på att mitt Sonos har radioväckningar förinställda. När jag ibland inte vaknar till radion utan Sonos väckningssignal så antar jag det som att problemet normalt är på serversidan eftersom mitt system har sett exakt likadant ut nu under drygt tio månader. Tekniskt kan det förstås också vara ett internet-problem men fiberbredbandet brukar enligt min erfarenhet vara väldigt stabilt hos mig.
Jag tror på din teori om ett dimensioneringsproblem av er tjänst så att ni slår i kapacitetstaket av strömmande lyssnare på lördag förmiddag och att därför inte alla alltid får kontakt. Man skall dock möjligen vara lite försiktig med att bedöma aktiviteten här som en säker indikator på exakt hur stort problemet är för S2. Eftersom S2 också har haft en hel del andra problem nu under 10 månader med saknade funktioner, buggar och att det ställer högre krav på användarens lokala nätverk så kan det vara så att S2-användarna är mer luttrade och resignerade. Normalanvändarna saknar också teknisk insikt nog att förstå vad som egentligen är deras problem så allt skylls på "det där j**la Sonos" oavsett vad det är som inte fungerar.
Vi kommer att byta server-miljö för Sonos-tjänsten. Efter den flytten hoppas vi att vi kan få lite bättre kapacitet att "skala upp" om detta är orsaken till problemet på helgerna, vilket även utvecklarna tror.
Leif:
Har det löst sig hos dig? En av mina kolleger skrev igår att det såg lugnt ut i hans felloggar, men tillade: Pelle:
Tack för påminnelsen om att vår Sonos-tjänst kan startas med fysiska knappar också.
Eftersom de lyssnare som hittills har nämnt vilken mobil de använder har haft Android, ville jag kolla om detta kan vara en gemensam nämnare. Bra att vi helt kan stryka det spåret! Bra poäng. Vi hade dock även kortvariga problem i januari som drabbade S2, och fick då ett mycket högre inflöde av felrapporter än vid detta "helg-problem", så helt uppgivna har de inte blivit, tack och lov 😀
Som sagt är detta troligen ett dimensionerings-problem och vi hoppas att ni snart slipper drabbas av det.
Idag, även igår når jag SR i Sonos2 alla vägar,
Via favoriter, via senast spelade eller dina tjänster.
Leif
Avinst. SR. Återinst. SR ! Inget hände
Hoppas på bättring till söndag.
Även SR appen i S1 (android)i Lidköping lyser med sin frånvaro kl 23:40
Lyssnat på den från morgonen o fram på dagen utan problem. Men nu borta.
Gissar att få lyssnar såhär dags jämfört med morgon/fm.
Good night
Mvh Mats
För den som vill lyssna på SR-kanaler i Sonos även när Sonos egna tjänst är nere som nu så finns många av dem tillgängliga i myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio. Om ni inte ser de tjänsterna så är det bara att lägga till någon eller alla av dem och börja lyssna. Det är alltid bra att ha alternativa möjligheter. Då blir man ofta mindre sårbar när det är störningar.
SR på S1 (android) tillbaka 07:40 söndag morgon.
Mvh mats
SR också tillbaka här på S2 (IPhone) söndag morgon.
Mvh, Anna
Leif
I ett försök att skoja till det skrev jag först att helgstrul har blivit bli vardag numera. Det är dock inte ett dugg kul med tekniska problem, så jag bestämde mig för att inte skriva nåt så fånigt. Mycket bra tips. myTuner Radio tror jag dessvärre inte fungerade hos de lyssnare med S1 som testade i januari, men Tunein och Sonos Radio (den senare baseras på Tunein) ska funka även där. Tunein funkar dock inte ifall ni befinner er utanför Sverige:
Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
Även MyTuner Radio ska för övrigt blockeras utomlands, men jag tror inte att den blockeringen har kommit igång ännu. För lyssnare utomlands är det därmed extra viktigt att vår vanliga Sonos-tjänst blir mer tillförlitlig.
Nix. Vi gör sällan planerade tekniska förändringar en helg, eftersom det bör finnas gott om folk på plats om det uppstår problem. Jag har bett den kollega som berättade om planerna att förvarna innan vi ändrar något och han svarade: Bra att veta är att denna vecka har inletts med en hel del instabilitet som påverkar flera olika tjänster, inklusive Sonos. Vi arbetar på att lösa detta.