Sonos: SR:s tjänst är tom

SR är helt tomt funkar inte alls i Sonos.
Anja
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej igen, Anja!
    Återkom hit, Sonos: SR:s tjänst är tom - Forum för teknisk support, om problemet kvarstår hos dig.

    Olof har ett annat fel som jag har flyttat till en egen rubrik:
    Googles rösttjänst i Sonos: Tysta nyheter
    Annika Webbmaster
  • Bra jobbat på Sveriges Radio

    Sonos har lite motvind efter uppdateringen av appen förra året
    PressReader.com: Sonos Finally Hits the Hard Reset Button

    mvh
    Fredrik
    Fredrik
  • Intressant! Kritiken kring fjolårets förändringar av Sonos-appen har dessbättre inte påverkat Sveriges Radios Sonos-tjänst så mycket. Det mesta har fungerat som vanligt (väl?). Dock finns ett undantag, nämligen att nyhetsspellistor slutat fungera i den nya Sonos-appen :
    SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app

    Hoppas att det problemet kan lösas framöver!

    Den senaste tidens problem med vår Sonos-tjänst, både det som denna tråd handlar om och de nu lösta problemen med S1 har ingen direkt koppling till turbulensen hos Sonos.
    Annika Webbmaster
  • Sonos:SR:s tjänst är tom, igen.
    Samma fel förra veckan, vad göra?
    Leif Nilsson
  • Hej igen Annika 
    Kom tillbaka till Lidköping efter en veckas semester.
    Nu har SR kommit tillbaka till min S1.
    😀
    Mvh mats
    Mats Eriksson
  • Leif:
    1. Fungerar allt som det ska nu?
    2. Mitt intryck är att det i synnerhet har varit under helger som detta problem uppstår. Har du samma bild av problemet?
    Mats:
    Skönt att vi äntligen kan lägga de besvären bakom oss!
    Annika Webbmaster
  • Hej A
    Har inga Sonos-problem nu, men i helgen var jag tvungen att "starta om" Sonos-appen för att få tillgång till SR.
    Leif
    Leif Nilsson
  • Bra att den manövern hjälpte! Jag markerar det som "bästa svar" så att lyssnare som drabbas av liknande problem framöver ser att det kan hjälpa med omstart.
    Annika Webbmaster
  • Så var det dax igen, problem med SR i Sonosmiljö. Ingen kontakt med SR via Sonos.

    Leif
    Leif Nilsson
  • Knepigt!
    Jag noterar att problemet åter visade sig under helgen.

    Har omstart av Sonos-appen hjälpt även nu?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nja,vet inte .
    Avinst SR i Sonos på lördagskvällen.
    Återinst. SR nästa dag(söndag), och då funkade allt till full belåtenhet!
    Och även idag....
    Leif
    Leif Nilsson
  • Hoppas att det nu kommer att bli stabilare.

    Tack för att du berättar vad som hjälpt dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag blir snart tokig!
    Varför funkar inte SR i mina Sonoshögtalare
    Inte hjälper "tvingad omstart" heller.

    Leif Nilsson
  • SR funkar inte för mig heller. Den är tom vilket har hänt flera gånger senaste tiden.
    Anna
  • Märkligt - fungerar bra (och gjort länge nu) i Alperna.
    Fredrik
  • Lö kväll=inget SR i Sonosappen, ej heller i högtalarna.
    Sö f.m.= raderade Sonosappen, återinstallerade och återaktiverade SR.
    Nu är allt som det ska vara igen!
    Nu håller vi tummarna
    Leif

    Leif Nilsson
  • Jag hade samma Leif Nilsson. Inget på lördagskväll. Jag återinstallerade då men det funkade ändå inte. Nu på söndagsmorgon så funkade det igen.
    Anna
  • Hej!
    Jag håller med Fredrik om att det är märkligt att att detta fel fortfarande drabbar några av er, medan andra inte har samma problem.

    Är det bara vår tjänst som saknas när ni får detta problem? Alltså denna där ni kan nå både Direkt (alla våra kanaler) och Poddar & Program?
    Sveriges Radio på Sonos | Sonos



    Om ni är i Sverige finns det fler sätt att lyssna på våra, exempelvis via tjänsten Sonos Radio eller via Tunein. Är dessa tjänster tillgängliga när vår tjänst inte går att nå i Sonos-appen?

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Det är bara er tjänst som inte fungerar. Har inte testat Sonos Radio då men ska göra det om/när det händer igen.
    Anna
  • Idag på morgonen upphörde P1 att funka
    "Felkodad P1" stod det i Sonosappen!
    Testade P4, det gick bra.
    Provade P1 , nu funkar det igen !
    Leif Nilsson
  • Skumt med fel som kommer och går på detta vis.

    Leif, hoppas att även du har möjlighet att lyssna via Sonos Radio-tjänsten om/när det blir nya problem med vår tjänst - både som ett sätt för dig att snabbt kunna lyssna och för att vi ska få en tydligare bild av vad det egentligen är som inte kan laddas hos er!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika.

    Mats Från Lidköping igen...
    Efter flera veckors fungerande så är SR appen tom i sonos s1 igen.
    Verkar ju vara I samband med helg?
    Extra konstigt när den funkat i flera veckor.

    Tunein funkar. P4 skaraborg.

    Mvh mats
    Mats Eriksson
  • Så var det dax igen, (lördag morgon kl 09) ingen SR i sonosappen .
    Inga kanaler, inga poddar, allt dött!

    Leif Nilsson
  • Hej igen Annika 
    Info: tidigare i veckan. Tror det var i onsdags? Så hade sonos problem med att spela vanliga spellistor (spotify via sonos), ingen connection, några av mina enheter s1 försvann från min Anläggning.
    Kanske inte har med detta att göra men ville ändå ge er infot.

    Lördagar mao något som händer för några av oss.

    😀
    Mats 

    Mats Eriksson
  • Samma här SR funkar inte idag lördag fm i sonosappen S1, men det fungerar att lyssna på kanalerna via Sonos radio 🥵🤷‍♂️
    Johannes
  • Ingen tillgång till SR via Sonos app. Problem som kommer och går. Starta om app eller router hjälper inte. SR återkommer efter en dag eller längre, vid nåt tillfälle redan efter nån timme. 

    Andreas
  • Samma här Sonos S1har ingen kontakt med SR alla andra kanaler går att spela .Befinner mig i Spanien.
    Eva
    Eva Hertervig
  • Hej jag sökte på p4 och lyckades få in p4 kalmar sp den kanalen fungerar iallafall
    /Rogge
    Rogge A
  • Sr funkar inte på Sonos. Alla andra kanaler och streaming funkar...
    Johan
  • SR (åtminstone P4) fungerar i myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio. Det är bara SR:s egen tjänst som inte fungerar.
    Pelle
  • SR har återigen förlorat kontakten med Sonos S1 app. Hos oss har det funkat sedan problemen i januari, men nu är SR helt tom i Sonos. Förra gången det var fel så kunde man iallafall se och försöka använda Beta…


    Johan
  • Hurra hurra ,SE är tillbaka i Sonosappen
    Leif Nilsson
  • Tillbaka i Lidköping SR P4 Skaraborg söndag morgon
    Mats Eriksson
  • Tack för att ni snabbt berättar när det är problem.

    Hos Leif återkom vår Sonostjänst på förmiddagen i lördags. För Mats var den tillbaka under söndag morgon.

    • Gjorde ni något speciellt för att den skulle återkomma?
    • Saknas Sveriges Radios tjänst fortfarande hos någon av er andra?
    Flera av er som drabbades nu i helgen skriver att ni har S1 (den äldre varianten, "Sonos S1 Controller"). Är det någon av er som hade detta problem med S2 (den app som endast kallas "Sonos")?

    Ikonerna för respektive app:


    Har ni Sonos-appen på iPhone, Android, Windows eller Mac?
    Annika Webbmaster
  • Mats gjorde inget för att den skulle komma tillbaks på söndagen.
    (förutom att sätta på kaffebryggaren 😀
    Allt var tillbaka "automatiskt"

    Något verkar ju då hända lördagar o söndagar.
    Mats har S1 på android (samsung)

    Mvh Mats
    Lidköping



    Mats Eriksson
  • Jag använder Sonos "nya" app.
    I lördags kl 09 avinst. jag SR-tjänsten, återinst. på fm. Simsalabim, allt tillbaka och så har det varit sen dess!
    Allt funkar idag måndag,.....
    Leif


    Leif Nilsson
  • Tack båda!

    Leif, är det på Android du har Sonos-appen?
    Annika Webbmaster
  • Svar Ja
    Leif Nilsson
  • Problemet på lördagen den 15/3 drabbade S2 också. Åtminstone SR P4 Stockholm fungerade dock samtidigt i tre andra radiotjänster (myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio). Som flera har påpekat så är det frapperande ofta just på helgerna som problem med SR:s tjänst uppträder i Sonos.
    Pelle
  • Jag gjorde inget alls för att det skulle börja fungera utan plötsligt gjorde det bara det ändå. Jag kör visserligen S2 men undviker avsiktligt att uppdatera till den nya versionen av appen.
    Pelle
  • Tack!
    Som flera har påpekat så är det frapperande ofta just på helgerna som problem med SR:s tjänst uppträder i Sonos.
    Just detta med helgerna är lite skumt och får mig att fundera över om det skulle kunna vara något med lasten (många som vill lyssna samtidigt på Melodikrysset?) som spelar in.

    För mobiler är den högsta lasten "pendlingstiden" på vardagar (har jag för mig), men just Sonos borde ha fler användare under kvällar och helger, i och med att det är en enhet som man använder i hemmet. Kan vi skjuta i taket för någon del av systemet?
    Annika Webbmaster
  • Det var problem redan innan Melodikrysset så just det programmet är inte problemet. Däremot är det väl troligt att ni generellt har fler Sonos-lyssnare som även lyssnar under längre tid på helger.

    Jag noterade också på lördagen att era kanaler (eller åtminstone P4 Stockholm som jag kollade) fungerade genom tre andra tjänster i Sonos. Är det andra strömmar än de som används i er tjänst?

    En annan sak jag kollade men som inte signalerade något problem för SR då var Sonos statussida för tjänster. Jag vet inte vad och hur de övervakar men den brukar annars vara tillförlitlig för när tjänster är tillgängliga.
    Pelle
  • Tack. Vi har lite annan teknik i appen än den som används i externa tjänster vilket skulle kunna vara intressant att kika på ifall felet rörde att specifikt direktlyssningen i vår tjänst vore nere.

    Här är det en annan typ av fel. Hela tjänsten (inklusive poddar och nyheter) försvinner tillfälligt. Felet kan inte drabba alla. Med tanke på hur många lyssnare som hörde av sig när vår tjänst hade certifikatproblem i S1, så skulle ett problem som drabbar alla med S1 och S2 avspegla sig väldigt tydligt i forumet.

    Har du Sonos-appen på Android eller på iPhone? (Android verkar vara överrepresenterad i detta fel.)
    Annika Webbmaster
  • hej A
    för din kännedom: i Sonos2appen finns SR men men är oåtkomligt!
    Får gå omvägen via Dina tjänster, SR, välj Direkt, direktsända kanaler.
    kanske sosnos interna problem?

    Leif Nilsson
  • Nu är det inte helg i alla fall!

    Bra att du kan nå vår tjänst via den väg du beskriver. Det låter som om det är på Sonos sida felet ligger, men osvuret är bäst.

    Har någon annan samma problem?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag kör S2 men har inte uppgraderat till den nya appen eller systemprogramvaran utan mitt system är just nu likadant som alla S2-användares var innan den nya appen släppes i början av maj förra året. Sonos-appen är egentligen bara en fjärrkontroll så det är nog sällan den är den egentliga felkällan.

    Jag använder mycket sällan Sonos-appen (iPhone) alls för att starta radiolyssning utan snarare bara knapparna på de fysiska enheterna eller, mer sällan, Sonos datorapp (Windows) som inte heller har uppdaterats. Jag märker däremot oftast problemet på att mitt Sonos har radioväckningar förinställda. När jag ibland inte vaknar till radion utan Sonos väckningssignal så antar jag det som att problemet normalt är på serversidan eftersom mitt system har sett exakt likadant ut nu under drygt tio månader. Tekniskt kan det förstås också vara ett internet-problem men fiberbredbandet brukar enligt min erfarenhet vara väldigt stabilt hos mig.

    Jag tror på din teori om ett dimensioneringsproblem av er tjänst så att ni slår i kapacitetstaket av strömmande lyssnare på lördag förmiddag och att därför inte alla alltid får kontakt. Man skall dock möjligen vara lite försiktig med att bedöma aktiviteten här som en säker indikator på exakt hur stort problemet är för S2. Eftersom S2 också har haft en hel del andra problem nu under 10 månader med saknade funktioner, buggar och att det ställer högre krav på användarens lokala nätverk så kan det vara så att S2-användarna är mer luttrade och resignerade. Normalanvändarna saknar också teknisk insikt nog att förstå vad som egentligen är deras problem så allt skylls på "det där j**la Sonos" oavsett vad det är som inte fungerar.
    Pelle
  • Alla:
    Vi kommer att byta server-miljö för Sonos-tjänsten. Efter den flytten hoppas vi att vi kan få lite bättre kapacitet att "skala upp" om detta är orsaken till problemet på helgerna, vilket även utvecklarna tror.

    Leif:
    Har det löst sig hos dig? En av mina kolleger skrev igår att det såg lugnt ut i hans felloggar, men tillade:
    Jag tänkte först säga att du kan be Leif att ta bort Sveriges Radio som tjänst och lägga till den igen och se om det löser problemet. Jag försökte dock göra detta själv nu och  hamnade i något mellanläge där tjänsten låg kvar men inte fungerade, så det kanske är något problem hos Sonos?
    Pelle:
    Tack för påminnelsen om att vår Sonos-tjänst kan startas med fysiska knappar också.

    Eftersom de lyssnare som hittills har nämnt vilken mobil de använder har haft Android, ville jag kolla om detta kan vara en gemensam nämnare. Bra att vi helt kan stryka det spåret!
    Man skall dock möjligen vara lite försiktig med att bedöma aktiviteten här som en säker indikator på exakt hur stort problemet är för S2. Eftersom S2 också har haft en hel del andra problem ...
    Bra poäng. Vi hade dock även kortvariga problem i januari som drabbade S2, och fick då ett mycket högre inflöde av felrapporter än vid detta "helg-problem", så helt uppgivna har de inte blivit, tack och lov 😀

    Som sagt är detta troligen ett dimensionerings-problem och vi hoppas att ni snart slipper drabbas av det.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Idag, även igår når jag SR i Sonos2 alla vägar,
    Via favoriter, via senast spelade eller dina tjänster.
    Leif

    Leif Nilsson
  • Så var det dax igen, ingen SR i Sonos2, lördag kväll 23.15.
    Avinst. SR. Återinst. SR ! Inget hände
    Hoppas på bättring till söndag.
    Leif Nilsson
  • Hej
    Även SR appen i S1 (android)i Lidköping lyser med sin frånvaro kl 23:40
    Lyssnat på den från morgonen o fram på dagen utan problem. Men nu borta.
    Gissar att få lyssnar såhär dags jämfört med morgon/fm.

    Good night
    Mvh Mats 


    Mats Eriksson
  • Ja, jag bekräftar att SR:s egna musiktjänst är otillgänglig (S2). Kanske är det nu de gör serverbytet?

    För den som vill lyssna på SR-kanaler i Sonos även när Sonos egna tjänst är nere som nu så finns många av dem tillgängliga i myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio. Om ni inte ser de tjänsterna så är det bara att lägga till någon eller alla av dem och börja lyssna. Det är alltid bra att ha alternativa möjligheter. Då blir man ofta mindre sårbar när det är störningar.
    Pelle
  • God morgon 😀
    SR på S1 (android) tillbaka 07:40 söndag morgon.
    Mvh mats
    Mats Eriksson
  • God morgon,
    SR också tillbaka här på S2 (IPhone) söndag morgon. 
    Mvh, Anna
    Anna
  • Även i S2 Android är SR alla kanaler igång söndag morgon .
    Leif 

    Leif Nilsson
  • Hej alla!
    I ett försök att skoja till det skrev jag först att helgstrul har blivit bli vardag numera. Det är dock inte ett dugg kul med tekniska problem, så jag bestämde mig för att inte skriva nåt så fånigt.
    För den som vill lyssna på SR-kanaler i Sonos även när Sonos egna tjänst är nere som nu så finns många av dem tillgängliga i myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio.
    Mycket bra tips. myTuner Radio tror jag dessvärre inte fungerade hos de lyssnare med S1 som testade i januari, men Tunein och Sonos Radio (den senare baseras på Tunein) ska funka även där. Tunein funkar dock inte ifall ni befinner er utanför Sverige:
    Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar

    Även MyTuner Radio ska för övrigt blockeras utomlands, men jag tror inte att den blockeringen har kommit igång ännu. För lyssnare utomlands är det därmed extra viktigt att vår vanliga Sonos-tjänst blir mer tillförlitlig.
    Kanske är det nu de gör serverbytet?
    Nix. Vi gör sällan planerade tekniska förändringar en helg, eftersom det bör finnas gott om folk på plats om det uppstår problem. Jag har bett den kollega som berättade om planerna att förvarna innan vi ändrar något och han svarade:
    Jag ska försöka komma ihåg det. Det är inget datum satt ännu och vi ska testa lite saker först.
    Bra att veta är att denna vecka har inletts med en hel del instabilitet som påverkar flera olika tjänster, inklusive Sonos. Vi arbetar på att lösa detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej, P4 Radio Stockholm åker jojo i Sonos S1 igen. Vad är problemet denna gång? Har fungerat normalt en månad eller så sedan sist.
    Hans Andreasson
  • Hela denna vecka har vi haft en del "svajighet" internt som drabbar många olika tjänster. Jag förmodar att det var orsaken till problemen igår morse.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika. Då håller vi tummarna. Idag tycker jag att det funkar bra. :-)
    Hans Andreasson

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.