Kritik mot SR:s geo-blockering i Tunein m. fl.
Tack Annika.
Uppskattar att du tar dig tid att svara även om det kanske inte är ditt ansvarsområde att försvara SR:s publicistiska beslut.
Jag saknar däremot fortfarande en godtagbar förklaring till agerandet. Inte minst varför man tydligen har valt att stoppa möjligheten att lyssna via Tunein utomlands medan det såvitt jag förstår fortfarande är möjligt att lyssna via Tunein i Sverige där det (åtminstone tills vidare) är möjligt att lyssna på SR via FM-sändningarna.
Visserligen går det att lyssna via SR-play (vilket jag gjort även tidigare) och det fungerar ju också att casta till Google-högtalare men det framstår som en onödig omväg som kommer att medföra bortfall av presumtiva lyssnare.
Uppskattar att du tar dig tid att svara även om det kanske inte är ditt ansvarsområde att försvara SR:s publicistiska beslut.
Jag saknar däremot fortfarande en godtagbar förklaring till agerandet. Inte minst varför man tydligen har valt att stoppa möjligheten att lyssna via Tunein utomlands medan det såvitt jag förstår fortfarande är möjligt att lyssna via Tunein i Sverige där det (åtminstone tills vidare) är möjligt att lyssna på SR via FM-sändningarna.
Visserligen går det att lyssna via SR-play (vilket jag gjort även tidigare) och det fungerar ju också att casta till Google-högtalare men det framstår som en onödig omväg som kommer att medföra bortfall av presumtiva lyssnare.
Följ inlägget
14
följare
"Googles rösttjänster exempelvis, som är en viktig plattform för synskadade och rörelsehindrade..."
Varför skulle inte synskadade och rörelsehindrade utomlands få ha samma möjlighet att använda Googles rösttjänster som i Sverige?
Det vore intressant att få bakgrunden till beslutet om att spärra för tunein utomlands. Har svårt att förstå att man begränsar antalet åtkomstmöjlighet för oss kunder/lyssnare. Är det tekniska problem eller någon form av affärsmässigt beslut.
Som jag har skrivit på andra håll har jag inte möjlighet att svara ordentligt på detta just nu, samtidigt som jag vill undvika att era frågor drunknar bland supportärenden, eller att era frågor och kritik gör det svårare för mig att hjälpa lyssnare.
Här har jag uppfattat att ni i första hand vill förstå hur vi resonerat, men min vana trogen kan jag inte låta bli att ge en del support också.
Hos Ulf med Squeeze-box är det lite speciella förutsättningar som vi kanske kan spinna vidare på denna tråd?
Squeezbox (LMS): lyssna på SR utan tredjepartstjänster
Kort svar på en av frågorna: Bådadera.
Det är ett strategiskt beslut som ska gynna Sveriges Radios oberoende och minska sårbarheten. Vi vill undvika problem i framtiden, i synnerhet vid framtida kris eller krig. I det beslutet har vi vägt in "tekniska problem och potentiella tekniska risker" som är förenade med att lyssnare använder tredjepartslösningar.
(Det blev nog inte mycket tydligare, men jag lovar att jag återkommer när det finns mer tid framöver. Och jag lovar att vi inte har fattat detta beslut utan att förstå konsekvenserna för er, både det merarbete som uppstår för att vi genomför detta och de potentiella problem som ni skulle kunna få om vi inte agerar.)
Tack för ditt svar, jag kan se att du gör ett bra jobb i en jobbig situation. Jag har en tilläggsfråga, om blockeringen av TuneIn utanför Sverige ska minska sårbarheten, hur kommer det sig då att SR inte blockerar TuneIn även inom Sverige? Nog måste det vara minst lika viktigt att värna om sårbarheten och stärka skyddet mot yttre påverkan inom landet när SR är del av Sveriges totalförsvar.
Det vore ju väldigt tacknämligt om SR kunde ge en bättre förklaring till varför man blockerat Tunein-möjligheten utanför Sveriges gränser.
Kan du, om du inte redan gjort det, se till att relevanta befattningshavare på SR får ta del av våra bekymmer och besvara våra frågor?
Oavsett vilket, så räknar jag med att jag kan svara på mycket på egen hand. Jag kom nyss på att jag i somras beskrev en stor risk med Tunein och andra portaltjänster i tråd, som handlar om andra åtgärder från Sveriges Radios sida i syfte att styra över lyssnare till våra egna plattformar:
Behåll era poddflöden för Sommar i P1 med flera
Linus undrade på vilket sätt avsändaren blir mer tydlig i våra egna tjänster än i externa appar. Jag svarade:
Men, som sagt, nu vill jag ge support till lyssnare som behöver det, så tar vi en sansad dialog kring hur Sveriges Radio agerar så snart jag hinner. Tro mig, jag tycker att det är långt mycket roligare att föra en dialog om strategier än vad jag tycker att det är att be lyssnare starta om routern. Båda sakerna behövs, men det är det senare som är jag är anställd för. Jag har visat sidan, men inte gått in på frågan på djupet. Jag kan bara lova vad jag själv kan ansvara för, så jag lovar att jag kommer att göra mitt bästa för att mina kolleger inte bara ska ta del av era bekymmer, utan dessutom förstå (vilket inte alltid är samma sak). Däremot kan jag inte lova att de svarar, bara att jag ska be dem att göra det.
En intressant aspekt är att det enligt EU:s regler inte är tillåtet att blockera digitalt material som man betalar för i Sverige i andra EU länder Tillgång till digitalt innehåll när du är utomlands - Your Europe Det borde innebära att om en svensk medborgare har ett TuneIn abonnemang (vilket jag tvivlar på att många har) och man kan lyssna på SR i TuneIn i Sverige, så har man också rätt till att lyssa på SR i TuneIn i övriga EU länder.
Jag förstår att din situation är svår för att inte säga ohållbar. Du gör ett bra jobb att hålla oss informerade och upplysta, stort tack.
Jag tror inte frågan är en specifik teknik eller geografisk begränsning. Det som alla undrar är: " Varför är SR klåfingriga och har synpunkter på hur man lyssnar?" Min poäng är, lyssna där det passar, det viktig är att fler lyssnar på SR. Er nuvarande begränsningar verkar kontra produktivt när ni i rådande mediabrus borde premiera god journalistik och demokrati.
Jag är en stor supporter av public service, med tyngdpunkt på PUBLIC. Släpp fri det goda ni har! Sluta ha synpunkter på teknikval, ni kommer alltid att vara tvåa på den bollen!
Varma hälsningar,
Pontus
- Tredjepartstjänster som Tunein och Spotify gör det mycket enklare att lyssna i diverse Tunein-baserade internetradior, Googles rösttjänster, Tesla-bilar, Squeezebox och andra plattformar. Även om det går att lyssna via SR:s tjänster för de flesta av er, är det krångligare.
- För funktionsnedsatta (rörelsehindrade och synskadade) har Googles röststyrning varit en möjlighet att ta del av Sveriges Radio på samma villkor som alla andra. För denna grupp ger blockeringen extra stora problem.
- Att det är krångligare gör att en del lyssnare kommer att välja bort oss helt eller lyssna mer sällan. Har vi vägt in det i våra strategiska beslut?
- Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
- Särbehandling av er som lyssnar utrikes kritiseras och flera argument har framförts:
- Vårt argument för blockeringen är att vi vill få över lyssnare till våra egna plattformar, och ni undrar om de argumenten i så fall inte borde gälla även inom Sverige
- Att blockera om det blir en kris kan förstås - men varför agera när allt är frid och fröjd?
- Varför har vi synpunkter på hur ni lyssnar? Det viktiga är att fler lyssnar på SR, och vi bör finnas där ni är, inte tvinga över er dit vi tycker att ni borde vara.
Vackert så? Ni har bra frågor och jag ska göra vad jag kan, när jag hinner, för att hjälpa er att få bra svar.- även ni betalar publik service-avgift
- behovet av aktuell och pålitlig nyhetsrapportering (inte minst P4:s lokala bevakning) är extra viktig när man är utomlands
Bra sammanfattning! Några ytterliga reflektioner:
- Tekniken utvecklas ständigt och det går inte att mota olle i grind med olika kortsiktiga begränsningar
- SR har ett Public Service uppdrag. Begränsningar av nyligen instiftade påhitt bidrar enbart till att fler kan ifrågasätta uppdraget.
Med förhoppningar om att ni får fortsätta att sprida god journalistik och bidra till ett mer transparent och demokratiskt samhälle.
Vänliga hälsningar,
Pontus
Återkommer med ny version som blir det jag ska sprida till kolleger senare, men ger er lite tid att återkoppla innan. (Första utkastet har vår kommunikationsdirektör Tomas Hedenius redan fått.)
En av mina punkter ovan var denna:
- Kommunikationen från Sveriges Radio om bakgrunden till blockeringen är bristfällig
Detta har vållat stor frustration hos er, men även hos mig personligen, eftersom vi redan i höstas pratade om att vi behöver en uppdaterad artikel om detta på sidan med Frågor & svar om Sveriges Radio och jag då såg utkast på en sådan.Nu är den publicerad här:
Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio
Jag hoppas att texten besvarar en del av era frågor. Kanske väcker den följdfrågor? Detta forum för teknisk support är egentligen inte till för att besvara strategifrågor, men jag lovar att jag ska försöka förklara och förtydliga det jag kan. Och något jag kan, är att ta de övriga frågorna vidare i organisationen.
Beträffade punktlistan ovan så har, som jag skrev, Sveriges Radios kommunikationsdirektör Tomas Hedenius tagit del av den. Han hälsar att han ska se till att den tas om hand.
Om det skulle vara så att någon tar över "TuneIn-kanalen" i propagandasyfte eller för att sprida falsk information, tror SR verkligen inte att lyssnarna ganska snart skulle förstå att så är fallet? Nya radioröster, märkliga nyheter/analyser, etc., torde vara ganska avslöjande. De flesta av oss konsumerar ju nyheter även via andra kanaler (TV, nättidningar, etc.).
Om det skulle upptäckas att något sådant skett, kan inte SR då spärra TuneIn och andra kanaler? Varför göra det nu, när inget skett?
Som sagt tidigare, alla program som försvinner från min poddspelare slutar jag lyssna på, och nu har jag fått mer tid till mer intressanta frågor. Synd att man inte kan komma bort från "skatten" till SR nu bara eftersom jag tar del av allt mindre av deras material. 😉
Claes
Just att vi i Sverige har tillgång till FM-radion, som är den viktigaste plattformen i händelse av kris eller krig men även har hög lyssning en alldeles vanlig dag i januari, gör stor skillnad:
Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
Jag hoppas att detta ökar er förståelse för hur vi har resonerat här (och att vi kan räta ut fler frågetecken framöver).
Trevlig helg! De utmaningar som finns med Tunein gäller förstås även lyssnare i Sverige. Vad som gör att ni som befinner er utrikes är extra utsatta är att många utlandssvenskar lyssnade på Sveriges Radio uteslutande genom Tunein. I Sverige är det ytterst få lyssnare som är lika låsta till en extern plattform. En högre andel av Tunein-användarna i Sverige lyssnar även via vår mobilapp eller FM.
Jag har cirka tio intelligenta högtalare både i Sverige och i Spanien som jag använder dagligen till att lyssna på Sveriges radio. Eftersom Sveriges radio inte stöds av intelligenta högtalare krävs TuneIn för att detta ska fungera i nuläget.
Känns inte bra för miljön att jag ska tvingas slänga mina intelligenta högtalare bara för att ni får för er att man ska använda era appar. Era appar fungerar bara i telefoner och plattor. Vilka intelligenta högtalare kan använda SR play utan tune in?
Inse att Sverige är ett litet land som inte kan leverera denna typen av tjänster till intelligenta högtalare. Om ni inte vill stödja TuneIn får ni istället erbjuda era kanaler via Spotify eller Youtube Music, men det är väl inte bättre?
Gör om och gör rätt eller bli irrelevant...
Det svar som publicerats Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio gav inte svar på många av de frågor som framkommit i denna tråd. Och det är svårt att förstå varför ambitionen att få så många lyssnare som möjligt på Sveriges Radio Play (som framgår av det publicerade uttalandet) kan vara viktigare än att få så många som möjligt att överhuvud taget lyssna på Sveriges Radio även om det innebär att de lyssnar på det sätt som de själva finner var det enklaste och bästa.
Utomlandsboende. Ja det går via bluetooth men ett par steg till. Och kan inte förklara det för min äldre mamma som ofta är på besök…
Det konstiga här att P3 går via Tunein min inte andra SR kanalar. Kan ni inte i alla fall byta p3 mot p1?
Som Mats skriver så kan man säkert snabbt blockera SR i TuneIn om det skulle uppstå en allvarlig kris som kräver detta. Det är inte logiskt att blockera TuneIn utomlands men inte i Sverige. Skulle någon manipulera TuneIn strömningen med ett falskt viktigt meddelande till allmänheten så lär det nog ställa till större bekymmer i Sverige än utanför landets gränser.
En undran från Åland.
Vi får Sveriges Radios FM-kanaler utsända här på egna frekvenser via Ålands Radio. Gammalt fungerande avtal.
Trots det är vi digitalt lika blockerade som andra.
SR egen app går inte på t ex Google Nest Audio.
Jag bor i Jakobstad, Finland och har länge haft Sonos i mitt hem. Hittills har jag varit mycket nöjd, men nu går det inte längre att lyssna på Sveriges radio (och inte Finlands radio heller, för den delen). Det är synd, eftersom jag är en hängiven SR P2-lyssnare. Jag saknar morgonradion i P2 mycket. Varför har radion slutat fungera? Jag försöker med alla knep jag kan, kopplar i och ur sladdar och kontakter, uppdaterar appen i min iPad, som jag använder för att sätta på radion och Spotify, men förgäves.
Det känns hemskt att ha investerat i en dyr anläggning med fina högtalare och inte kunna lyssna på mina favoritradiokanaler längre.
Spotify fungerar.
Hälsningar
Ewa i Finland
Hej alla!
Även P3 ska egentligen blockeras och att ni kan höra den kanalen handlar helt enkelt om att Tunein inte har slagit på blockeringen korrekt där ännu.Ewa:
Du som har en Sonos, kan lyssna med vår tjänst i Sonos-appen, se här:
Lyssna på Sveriges Radio i Sonos-appen
Det är inte röststyrt, men ett enkelt sätt att fortsätta att lyssna på P2 och övriga kanaler från Sveriges Radio.
Harrys frågor om att lyssna på Åland har en egen tråd här:
Google nest audio och motsvarande på Åland
Gustaf och andra som undrar varför P3 fortfarande fungerar ... Den frågan hänger samman med det som Mats frågar om:
Vi har tidigare haft geografiska blockeringar vid internationella idrottstävlingar som vi inte har haft rätt att sända utanför Sverige. Det har i princip alltid uppstått problem vid dessa, där kanaler har gått att lyssna på trots att Tunein säger att de är blockerade, samt att kanaler som vi inte har velat blockera har stoppats. Dessutom har blockeringen skett för sent och slagits av försent.
Här blev P4 Plus felaktigt blockerad hos Jens på Åland nu i somras, och detta långt efter att OS var över:
P4 plus på Åland - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
Andra lyssnare blockerades ännu en månad efter att blockeringen borde ha släppts:
Problem med geografisk blockering av P4 trots att OS är över
Det verkar helt enkelt vara svårt att slå på en snabb och fungerande blockering. Om vi/Tunein har svårt nog få detta att fungera korrekt i fredstid, så hade det blivit än svårare om vi skulle försöka slå på en blockering i ett krisläge. Att dessutom hinna hjälpa lyssnare att hitta alternativa sätt att lyssna i en sådan situation vill jag inte ens fundera över. Beredskap handlar om att arbeta förebyggande.
Robert skrev: Helt rätt. Som jag önskar att ni hade kunnat be Google att prata med Sveriges Radio och sen få del av vårt innehåll via en tjänst som vi själva utvecklat och ansvarar för.
Vi hade en välfungerande sådan tjänst för Googles smarta högtalare, men sommaren 2023 släckte Google ned alla "konversationsåtgärder" ("converstion actions"), och alla radiobolag fick skrota de egna tjänsterna. Det tyckte både vi och många lyssnare var trist:
Sveriges Radio i Googles rösttjänst
Ni lyssnare hänvisades till Tunein för kanaler och till Spotify för våra poddar. Detta starka beroende av Tunein (inte bara i Googles tjänster) är det flera radiobolag som ser en fara med, även om vi har hanterat det på olika vis:
- NRK og P4-gruppen ut av TuneIn – NRK – Om NRK
- Changes to BBC Radio on TuneIn | BBC Sounds
Av Sveriges Radios utbud i Googles rösttjänst är det idag enbart våra nyheter som når lyssnare utan att passera en mellanhand. Nyheterna borde därför fortfarande fungera utomlands. Testa gärna!Om ni använder frasen "Spela senaste nyheterna" på en enhet med Google assistant så ska den spela den upp nyheter från de källor ni själva har valt, se här.
Anpassa nyheterna - Google Nest Hjälp
Där kan ni lyssna på flera nyheter från oss och (som på bifogade bild) exempelvis från Yle:
Det finns fler smarta högtalartjänster än Google. Micke skrev: Som sagt ska alla våra egna tjänster fungera. Bland våra egna tjänster finns, förutom appen SR Play och vår hemsida, exempelvis Alexa och den Sonos-tjänst jag tipsade Ewa om ovan.
Det var svar på några av era frågor, i synnerhet de som är av mer teknisk karaktär.
Tack för ert tålamod och hoppas att vi kan hitta bra sätt att lyssna för fler av er!
Det är förstås bra att Spotify funkar, men det räcker inte för mig. Jag vill ha snacket mellan musikstyckena också.
Vad ska jag göra?
Ewa i Finland
Tack, Micke. Jag återkommer om detta.
Ewa:
Du ska fortfarande kunna lyssna i vår Sonos-tjänst. Om detta inte går så har du troligen en äldre variant av Sonos där det dessvärre just nu är andra problem. Här kan du läsa mer om detta:
Problem i Sonos S1, januari 2025
Vi arbetar på att lösa det, men tills vidare kan du leta upp P2 under "beta" (se bild) i vår Sonos-tjänst och lyssna den vägen.
Ewa
Glöm min förra fråga om sätt att eventuellt kringå blockeringen - inser att det är fel forum 😇
Vi ska inte störa den fina supporten vi får här.
Harry: Tack för den förståelsen.
Alla: Jag raderade en fråga från Harry. Som jag skrev i en annan tråd: Jag vill ha högt tak i forumet och det blir enklare att låta er kritik mot SR förbli väl synlig om den inte varvas med tips på hur man "rundar" våra regler.
Vill bara tillägga att det fortfarande fungerar att lyssna på P3 via Tune-in utomlands. Den kanalen behöver tydligen inte skyddas?
/Micke